Sekitar Kejadian Letusan Gunung Merapi Di Indonesia

on Oct 28, 2010

Gambar : Sekitar Kejadian Letusan Gunung Merapi Di Indonesia
















YOGYAKARTA: Setelah meningkatkan aktivitinya sejak dua minggu lepas, Gunung Merapi akhirnya meletus Selasa pada pukul 5.02 petang waktu tempatan dengan menghembus abu vulkanik setinggi 1,500 meter dan menurunkan hujan debu.

Ribuan penduduk di kawasan radius 10 kilometer dari kaki gunung itu telah dipindahkan pihak berkuasa tempatan ke kawasan selamat. Setakat ini belum ada maklumat mengenai korban jiwa akibat bencana ini.

Ketua Pusat Vulkanologi dan Mitigasi Bencana, Badan Geologi, Kementerian Energi dan Sumber Daya Mineral, Surono yang dihubungi Bernama melalui telefon berkata sejak letusan pertama hingga sekarang, letusan masih berlaku namun ia tidak dapat dilihat dengan mata kasar kerana keadaan cuaca gelap.

Dalam siaran langsung televisyen kelihatan hujan abu yang pekat menyiram kawasan pusat pemindahan penduduk di Desa Hargobinangun, di daerah Sleman, Yogyakarta, yang berjarak 15 kilometer dari kaki gunung berapi teraktif di dunia itu.

"Saya harapkan pegawai daerah kawasan terbabit untuk mempercepat pemindahan penduduk setelah selesai prosedur yang telah disepakati," katanya.

Sementara itu sekumpulan 34 pelajar Malaysia di sebuah pesantren di Secang, Magelang sedang dipindahkan ke kawasan selamat.

Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia di Indonesia Datuk Dr Junaidy Abu Bakar yang dalam perjalanan untuk proses memindahkan pelajar terbabit telah ditimpa hujan abu gunung berapi itu semasa mereka di Magelang.

"Saya bersama Ludinata (Atase Pendidikan) dan Dr Nazaluddin dalam perjalanan untuk menyelamatkan pelajar-pelajar di Magelang.

"Setelah setengah jam perjalanan, tiba-tiba pandangan menjadi kabur dan gelap gelita. Rupa-rupanya hujan debu dan lumpur telah menimpa semua kenderaan dan di daratan.

"Jalan raya penuh dengan lumpur. Dan jarak pandangan menjadi pendek. Sesampai di stesen minyak, kami berhenti untuk meninjau keadaan kereta. Amat terkejut kerana badan kereta dipenuhi lumpur," katanya.

Setelah keluar dari kereta mereka terpaksa memakai topeng muka dan sesak nafas kerana udara bersih telah menipis.

"Tambahan saya ada asma. Hujan debu menimpa badan kami dan serta merta baju menjadi putih akibat lumpur. Kami meneruskan misi ke Magelang untuk bertemu para pelajar Malaysia," katanya. - BERNAMA

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List