Abim ada pengaruh dalam PKR..........???

on Nov 10, 2010




Datuk Seri Anwar Ibrahim sehingga hari ini masih dikaitkan dengan kumpulan Angkatan Belia Islam Malaysia, Abim, walaupun mempunyai agenda yang berbeza pada masa ini.

Abim pada masa kini mempunyai agenda yang berbeza dengan Anwar yang semakin dekat dengan agenda liberal, walaupun hanya untuk kepentingan jangka pendek.

Kontroversi nama Allah dan pelbagai isu lain meletakkan Abim dengan Anwar dalam kedudukan bertentangan, tetapi Anwar masih mendapat sokongan tokoh-tokoh tertentu seperti Mustaffa Kamil Ayub dan Muhammad Nur Manutty.

Muhammad Nur mencetuskan rasa kurang senang ramai dalam Abim dan ramai tokoh gerakan Islam yang dekat dengan beliau kerana menyokong pandangan Anwar dalam isu kalimah Allah.

Mustaffa Kamil Ayub, antara tokoh faksi Abim dalam PKR sudah mula menunjukkan penentangan terhadap Anwar, walaupun ada yang menjangka beliau akhirnya tidak akan berbuat sebarang tindakan drastik.

Hubungan kompleks Anwar dengan Abim, atau individu-individu dalam Abim menyebabkan berlaku turun naik dalam hubungan Anwar dan juga PKR dengan Abim.

Abim menjadi satu kumpulan yang kuat menyokong Anwar selepas September 1998, tetapi kemudian disingkir beramai-ramai oleh faksi bekas Umno, liberal dan berhaluan kiri dalam parti, semasa itu Parti Keadilan Nasional.

Walau bagaimanapun, beberapa tokoh seperti Mustaffa kekal dalam kedudukan selesa, tetapi kehadiran aktivis berlatarbelakang gerakan Islam masih tidak disenangi ramai dalam PKR.

Tokoh-tokoh seperti Mustaffa dan Muhammad Nur dilihat dipergunakan untuk melayan sentimen Islam dalam parti dan dalam politik nasional, tetapi tidak akan diberikan posisi yang lebih penting melainkan menjadi orang kuat Anwar yang menyokong semua agendanya.

Usaha Mustaffa meneruskan perjuangan dalam PKR dilihat memberi harapan kepada faksi Abim tetapi perkembangan hari ini menunjukkan sukar untuk Abim memberi impak kepada PKR.

Apapun, Anwar masih mempunyai tarikan terhadap ahli-ahli Abim dan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia, PKPIM yang boleh menjadi penyokong dan pengikut Anwar.

Persaingan faksi Abim dengan kumpulan-kumpulan lain masih berlangsung dalam PKR, dengan Anwar menjadi faktor yang mengekalkan mereka dalam parti itu.

Walaupun dikritik sebagai dipergunakan oleh Anwar hanya untuk masa tertentu, ramai aktivis Abim masih meletakkan harapan pada Anwar.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List