Ada Pemimpin Berak Tepi Jalan...?

on Feb 3, 2012



Banyak pihak dari kalangan penyokong kerajaan yang RABUN TENGAH (kalau rabun dekat atau rabun jauh tak ada masaalah) melenting bila ada dikalangan kami bloggers pro BN yang main isu NFC.Kami dilabel dengan macam macam tuduhan yang berkait rapat dengan pembangkang.Seolah olah satu DOSA BESAR bila kami memperkatakan tentang KEPINCANGAN yang melibatkan NFC dengan 'ORP' atau NFC tanpa 'ORP'.

Apakah kerana kami bloggers penyokong kerajaan kami DIHARAMKAN untuk memperkatakan apa jua yang dianggap sebagai SALAHLAKU pemimpin kerajaan?Apakah kalau kita tahu pemimpin kita berak tepi jalan pun kita kena DEFEND mereka bermati matian demi konon nya kita ini bloggers pro kerajaan/Dimana letaknya PRINSIP MENEGUR DAN CUBA MEMPERBAIKI yang wajib pada kita semua...???

Aku siarkan disini luahan rasa sahabat blogger DINTURTLE yang senada dengan aku berhubung kemelut NFC yang dah sampai peringkat MEMUALKAN ini...



NFC - Bukan Semua Yang Tidak Puashati Adalah ProPembangkang !



Dah lama saya nak tulis artikel ni ! Entah kenapa, dipagi yang hening ini tergerak juga jari ini untuk menukilkannya. Biarlah ada kalangan kekawan nak marah saya pun. Rasa bersalah sekiranya saya tak luahkan.

Ramai yang geram tiapkali saya tulis tentang isu NFC. Tak kisahlah ada Orp atau takde Orp kat belakang, pokoknya ramai yang berbulu, kecewa, terkilan, geram, marah dengan kerajaan yang begitu mudah memberi pinjaman mudah 30 tahun, bunga rendah giler, 3 tahun pertama tak payah bayar .... Bukan soal sifat pinjaman itu saja yang menyakitkan hati atau kenapa begitu mudah ia diberikan, atau kenapa diberikan kepada keluarga orang politik yang tidak berpengalaman... malah KESELURUHAN projek itu dipertikaikan.

Masalahnya, bila kita buka mulut mempertikaikan NFC, orang tuduh kita proPembangkang. Tak pun dituduhnya kita dah termakan hasutan Pembangkang. Perlu saya tekankan disini, TIDAK TIMBUL soal pembangkang atau hasutan mereka, ketidakpuasan hati yang dirasai oleh bukan sedikit rakyat terhadap NFC adalah satu luahan yang ikhlas, genuine !

Kalau pembangkang tak mainkan isu NFC pun, ramai yang tak puashati juga. Satu perbezaan ketara, Pembangkang memainkan isu Rasuah, isu nak jatuhkan Shahrizat dan segala tuk nenek berkaitan politik... Kami yang tak puas hati ini lebih kepada KETIDAKADILAN dalam layanan kerajaan yang tidak meletakkan prioriti atau kepentingan kepada mereka yang LEBIH patut diberikan bantuan.

Contoh -  Persatuan Penternak Ruminan Negeri Selangor (PPRNS) dimana ramai ahlinya adalah penternak lembu tenusu, lembu fidlot, kerbau dan kambing mendakwa sukar mendapatkan kemudahan pinjaman daripada kerajaan atau institusi kewangan untuk memajukan ternakan masing-masing.

Saya pasti negeri-negeri lain juga terdapat persatuan yang sama termasuk di Negeri Sembilan sendiri dimana letaknya ladang NFC.

Ramai dari kita pernah mengalaminya, berdepan dengan pelbagai karenah birokrasi dalam usaha mendapat bantuan dari kerajaan demi memajukan ekonomi diri dan masyarakat. Rasanya tak perlu saya tulis panjang hal ini, semua sudah sedia maklum apa maksud artikel ini.

Bukan soal NFC saja atau yang melibatkan Kementerian Pertanian saja. Senang cerita - KERAJAAN. Cuma sebab NFC dah glamer dan ramai yang mampu relate dengan isunya, maka NFC menjadi perhatian ramai.

Baca lagi dibawah -

"Rakyat bawah macam kita ni bila mintak bantuan hanya dapat benih yang dah kecut, anak-anak ikan, baja, dedak pun sekarang dah kena beli sendiri, diberi sangkar dan dawai, suruh pegi kursus berbulan-bulan, suruh amik sijil tu sijil ni, tak bantu promosi bla...bla...bla...Orang atas pulak senang-senang je dibaginya duit. 250 juta pulak tu..."

Kita boleh lihat bagaimana pengusaha-pengusaha Melayu terutamanya di tendang macam bola ke sana ke mari, tak kiralah agensi kerajaan ke, mahupun pihak bank yang kononnya jadi panel yang mengeluarkan geran atau pinjaman.

Nak mohon geran atau pinjaman punyalah susah. Macam-macam requirement mereka mintak. Pengalaman ditagih dan kononnya digalakkan buat dulu, baru diberi geran atau pinjaman. Tapi yang hairannya, ada pulak syarikat Bapa, Kroni & Anak-Anak yang tanpa sebarang pengalaman pun senang-senang je diberi pinjaman mudah.

Tiga perenggan dari blogger PANEH klik untuk cerita sepenuhnya ...

Dan dibawah adalah luahan salah seorang pengomen Paneh yang saya yakin adalah pengalaman benar...
pengalaman sy yg minat dlm bidang penternakan, nak dpt bantuan kena buat kertas keje klu tak pandai mampos korang le.. aku pon buat dan dpt bantuan RISDA RM10ribu aku nak buat sendiri semua dan tak nak bg koperasi buat, tu pon buta2 koperasi pekebun kecil ambik 10% dr nilai bantuan,kalau serah koperasi mereka sub plak pd sykt utk buat kandang dan bekal lembu n makanan, sykt tu sub plak pd tokeh lembu atau tukang buat kandang sudahnya sampai kat penerima bantuan da tentu2 sampah2 je la dari RM10ribu tu..

Dek krn mereka selesa mencekik org melayu cara tu.. jd mereka kate kalau nk urus sendiri kena pastikan sume yg dlm kertas keje ade baru risda bayar mereka takut klu bayar dolu duit lesap projek pon lesap betul gak kan. tp cube pikir mane ade org kg ade duit sebanyak tu.. jd nk tak nak serah la kat koperasi dan dpt la sisa2 je..

nie ke usaha meningkatkan pengeluaran daging negara bro... keuntungan segera lebih utama dari matlamat meningkatkan populasi ternakan negara.

org kg aku yg serah kat koperasi dpt la lembu2 bantut yg korang tgk pon letih nk lyn bahkan ade yg bergaduh suruh pembekal bawa blik lembu2 ketot tu...

karenah birokrasi tu usah cite la letih da nk ckp...
dpt tu aku usaha dan tambah duit sendiri hingga ternakan aku pon bertambah hingga ade 70ekor lembu dan kerbau aku... dek krn faham nk dpt bantuan punya la seksa aku pikir nk buat pinjaman tak kisah la mara ke agrobank ke.

g kursus mara sampai 14 ari malang nasib aku psl takde tanah bergeran utk buat cagaran, tanah org tua t adik beradik kecoh.bile tanah tol aku lulus dan abg aku kasi guna geran tanah dia, da mara stop plak pinjaman utk projek pertanian dan ternakan , kate dia org psl yg sudah2 gagal dan tak boleh bayar blik. pulak... mara n menterinye yg bodoh aku gak jd mangsa.. psl ape ?

pslnya org yg tak pernah bela lembu g kursus 14 ari ade tanah buat cagaran dan ade sokongan menteri bute2 je lulus pinjaman beratus2 ribu, sekor lembu tak penah bela alih2 sampai 30-60ekor, bela tak tau,jual tak tau mau tak hancur bro...

pegi plak agro bank psl ade skim ape tah yg tak perlu cagaran janji ternakan ade dan status tanah adalah sah bkn tanah haram... dr tempoh 2 minggu jadi 3 minggu nk tau keputusan. alih di tolaknya permohonan pinjaman tu tp disyor pulak dgn pinjaman yg memerlukan cagaran pulak. bkn byk aku nk pinjaman RM30ribu je tu pon servis mcm sial dan bertambah sial bila tak dpt bro.. hantar surat bantahan kat menteri terbabit langsung takde jwp psl mungkin masalah nie terlalu kecik bg dia...

alih2 suami ketua wanita dpt pinjaman RM250juta atas dasar nk meningkat pengeluaran daging negara konon dan pegi beli kondo sape2 akan terbakar bro... masalah nie bkn aku je yg rasa rupenya byk lg penternak2 dan petani2 yg alami....

Ada teman beritahu tak lama lagi sekumpulan penternak lembu akan mengadakan demo di Putrajaya kalau tak silap, apa kata kita minta keluarga NFC dan Noh Omar mewakili MOA berdepan dengan mereka dan terangkan kenapa mereka perlu beri sokongan kepada NFC !



sumber

Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List