UMNO : BERUBAH ATAU REBAH…!!!

on Feb 3, 2012





“Berubah atau Rebah” itulah kata kunci atau lebih bersifat amaran daripada seorang pemimpin kepada orang yang dipimpin. Kenyataan beramaran ini ditujukan kepada ahli-ahli UMNO yang sedang berhadapan dengan cemuhan, tuduhan dan persepsi hingga terbentuklah imej buruk dari sudut pandang masyarakat terhadap UMNO.

Dan, bila kenyataan ini diucapkan oleh YAB Datuk Seri Najib menunjukkan bahawa beliau sedar gejala-gejala buruk yang melanda ahli-ahli UMNO dewasa ini. Atas kesedaran ini beliau begitu komited untuk mengubah UMNO melalui beberapa pendekatan dan saya yakin beliau mampu menjayakan dengan syarat, barisan kepimpinan dan seluruh ahli UMno menyokong usaha yang beliau lakukan. Saya yakin dengan gabungan wibawa dan pengalaman 33 tahun beliau dalam UMNO mampu mencorakkan kembali UMNO

Namun pandangan orang Melayu diluar UMNO masih sinis, mereka menyatakan semua gejala negatif dikalangan pemimpin dan ahli UMNO bukan perkara baru, ia telah menjadi budaya hidup dan berakar umbi dalam hati mereka. Lantaran bukan mudah untuk mengubah sikap mereka jika mereka sendiri tidak ikhlas untuk berubah.

Oleh itu mereka mencadangkan, hanya melalui revolusi mental berpaksikan agama Islam sahaja sikap ahli UMNO boleh diubah dan sokongan orang Melayu diluar UMNO dapat ditagih kembali.

Barang diingat senario politik masakini yang begitu kompleks, penentu kejayaan UMNO/BN dalam pilihanraya bukan ditentukan oleh 3.2 juta ahli UMNO tetapi ditentukan oleh orang Melayu yang tidak berparti, Naluri mereka masih kepada semangat Melayu,

Justeru pendekatan yang perlu diambil oleh UMNO mesti berbentuk serampang dua mata, dimana perubahan sikap dikalangan pemimpin UMNO perlu difokuskan dan diwaktu yang sama usaha mendampingi dan memenangi hati orang Melayu tak berparti mesti dilakukan agar minda masyarakat Melayu tidak lagi mengatakan bahawa MPV bercermin gelap pemimpin UMNO dan UMNO itu MPV bercermin gelap.



Komen dari chainmorad


Saya teruja dengaq ucapan dan saranan Datuk Seri Najib penuh semangat ketika merasmikan Persidangan Pergerakan Pemuda, Wanita dan Puteri UMNO. Sedap juga tajuk tu kan.Gaya dan cara beliau menampakkan azam dan komitmen untuk lebih berani membuat perubahan dalam UMNO, bagi mengembalikan semula sokongan rakyat Malaysia kepada parti keramat tersebut yang diakui telah banyak jasanya kepada Negara sejak merdeka hingga hari ini.


Bagi saya ada 5 perkara penting yang Datuk Seri Najib dok beri peringat pada seluruh perwakilan Pemuda, Wanita dan Puteri UMNO dan saya percaya perkara ini juga akan jadi keutamaan beliau selepas diistiharkan secara sah sebagai Presiden UMNO. 5 teras penting yang menarik perhatian saya ialah :


•    KEPIMPINAN : Peringatan Datuk Seri Najib pada semua perwakilan agar dapat memilih barisan pimpinan yang ampuh, padu, setia, berintegriti, berkebolehan dan berdedikasi.
•    POLITIK WANG : Mesti dibenteras hingga ke akar umbi, jika tidak mahu melihat parti dikafan dan dikuburkan oleh UMNO sendiri.
•    SISTEM PEMILIHAN : Cara pemilihan UMNO melalui sistem kuota mesti dirombak dan hak memilih kepimpinan diserah kepada akar umbi.
•    PARTI PILIHAN MELAYU : UMNO mesti memperbetulkan semula visi, hala tuju dan dasar perjuangannya, agar ia terus menjadi parti pilihan dan sandaran orang Melayu.
•    PENGHARGAAN BUAT PAK LAH : Datuk Seri Najib pemimpin yang mengenang jasa. Beliau merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Pak Lah yang telah memimpin UMNO sepanjang 5 tahun yang lalu.


Saya yakin, Datuk Seri Najib mampu mengotakan apa yang dikata, kerana wibawa beliau sebagai pemimpin cukup terserlah. Kini harapan kita sandarkan pada beliau untuk mengembalikan semula kecemerlangan kepimpinan UMNO dan Negara.




Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List