Benarkah Azmin Yang Terawal Asaskan Keadilan......Gerakan Reformasi Hingga Tertubuhnya Parti

on Oct 5, 2010

Benarkah Azmin Yang Terawal Asaskan Keadilan

Ramai yang kecewa dengan laporan mengatakan Azmin antara yang terawal mengasaskan Parti Keadilan Nasional. Padahal, nama-nama yang dipercayai terlibat dengan gerakan itu ialah seperti Zainur Zakaria, Ng Lum Yong, Dr.Mohd Nor Nawawi, Irene Fernandez, Goh Keat Peng, Saifuddin Nasution, Sahri Bahri, Johari Abdul, Dr.Mansor Othman, Khalil Shah Jamaluddin, Mohd Rafaie Abd Malek, Omar Jaafar, Kahar Ahmad, Dr.Abd Wahid Ahmad Suhaimi, Nik Aziz Nik Hassan, Yusof Abd Rahman dan Abd Rahman Yusuf. Tidak ketinggalan juga nama-nama orang lama seperti Pengerusi Perhubungan Keadilan Selangor, Dr.Ghazali Basri(foto) yang dikatakan antara yang terawal. Namun, dimanakah mereka ini semua agaknya?. Ada yang masih aktif dan ada juga yang terus menyepi sebenarnya. Justeru itu, mereka ini pasti akan terasa bila ada yang mengatakan Azmin adalah pengasas Parti Keadilan itu. Walhal, ketika awal-awal kebangkitan gelombang reformasi merekalah yang telah bertungkus lumus dan bersusah payah untuk merealisasikan perjuangan.



Senarai terawal AJK Parti Keadilan Nasional, juga tidak kelihatan
nama Azmin Ali. Soalnya di manakah beliau pada ketika ini?
[Persoalannya kini sekarang, kami tidak dapat mengesahkan perkara ini. Cuma andai ada yang terkilan dengan kenyatan itu, mungkin mereka lebih tahu. Semua itu mengingatkan kita pada pagi 4 April 1999Ballroom Hotel Renaissance, Jalan Ampang Kuala Lumpur. Hari itu bagai pesta. Segenap sudut gemerlapan sementara di lobi dan laman hotel kedengaran laungan “reformasi” dan “Allahhuakbar" sempenaPelancaran Parti Keadilan Nasional. Soalnya sekarang, ramai yang tertanya-tanya dimanakah nama Azmin Ali ketika ini. Padahal beliau adalah antara pemimpin yang paling rapat dengan Anwar Ibrahim itu sendiri. Inilah yang menimbulkan kemuskilan dikalangan ahli PKR sebenarnya. Maka itu, apakah wajar media menggambarkan Azmin yang disanjung sebagai pengasas Parti Keadilan Nasional itu agaknya?. Difahamkan ketika itu Azmin sedang bergelut dengan kesnya. Malah, menurut Ezam pada awalnya Azmin takut dan tidak mahu pun ke depan dalam Keadilan. Difahamkan, Presiden Pertama Keadilan sebelum itu ialah Haji Nordin Pilah].


Gerakan Reformasi Hingga Tertubuhnya Parti
Maka gerakan Reformasi mengambil keputusan untuk mengambil alih sebuah parti yang sedia ada iaituIkatan Masyarakat Islam Malaysia yang ditubuhkan pada 1990. Pelancaran Parti Keadilan Nasional diadakan pada 4 April 1999. Melalui pengambilalihan parti Ikatan Masyarakat Islam Malaysia inilah, Parti Keadilan Nasional ditubuhkan. Selepas 1999, pada tahun 2003, cadangan supaya Keadilan bergabung dengan Parti Rakyat Malaysia berjaya dan sebuah nama parti yang baru dilancarkan,Parti Keadilan Rakyat. Pada 3 Ogos 2003 Keadilan dan PRM melancarkan Parti Keadilan Rakyat di Kuala Lumpur. Pada waktu ituPendaftar Penubuhan masih enggan meluluskan pendaftaran parti. Maka pada Pilihanraya Umum 2004, calon-calon PRM bertanding di atas platform Keadilan. Calon tunggal yang menang ialah Presiden Parti iaitu Datin Seri Dr. Wan Azizah di Parlimen Permatang Pauh.


Bukti, pelancaran Parti Keadilan Nasional, Di mana nama Azmin Ali?

Parti ini sejak awal penubuhannya telah didokong oleh barisan pimpinan yang ingi membwa perubahan atau reformasi kepada sistem politik dan pemerintahan negara. Kini dengan senario dan angin perubahan yang semakin kuat melanda negara, parti ini mendapat nafas baru dengan penyertaan sebahagian besar pendokong dan pemimpin reformasi negara.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List