Saya bersikap terbuka, tidak mahu boikot media.

on Oct 5, 2010







KUALA LUMPUR, 5 Okt — Datuk Zaid Ibrahim yang dicalonkan untuk bertanding jawatan timbalan presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak mahu mengambil sikap “memboikot” mana-mana media yang dilihat menyerang dan memusuhi kepimpinan parti itu dan Pakatan Rakyat pada amnya.

Zaid berkata, beliau mempunyai pendirian yang berbeza dalam isu itu walaupun Ketua Umum Pakatan Rakyat (PR) Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta calon-calon yang bertanding pada pemilihan PKR mengelak daripada menggunakan media musuh untuk diwawancara.

Zaid diwawancara oleh Mingguan Malaysia minggu lalu. Ia antara akhbar yang dilarang membuat aktiviti PKR sejak saban tahun.

Anwar yang juga Penasihat PKR memberi amaran kepada calon-calon bertanding agar tidak sama sekali menggunakan media milik Umno, yang dilihat sebagai “musuh” PR.
“Calon-calon (yang bertanding) seharusnya berwaspada agar tidak dieksploitasi oleh media Umno untuk menyerang polisi-polisi dan pemimpin-pemimpin kita.
“Jangan benarkan parti (PKR) digunakan oleh media Umno dan propaganda (mereka),” kata Anwar pada satu majlis di London Sabtu lalu.

Anwar mengingatkan ratusan rakyat Malaysia di sini bahawa PKR berjuang untuk melakukan reformasi dan tidak memerlukan “media Umno atau duit.”
Ini kali kedua Anwar mengecam Zaid secara tidak langsung berhubung pendirian beliau tentang perjalanan pemilihan parti.
“Semalam, saya diberitahu saya tidak boleh bercakap kepada akhbar tertentu. Saya pun tidak tahu kepunyaan siapa Karangkraf. Saya pun tidak tanya kepada wartawan dia kepunyaan siapa?
“Tidak kiralah siapa punya pun Karangkraf atau Utusan, tiada akhbar lain yang hentam saya lebih banyak daripada Utusan, tetapi saya, apabila dijemput oleh Utusan, saya tidak kata boikot,” kata Zaid.

Zaid, anggota Majlis Pimpinan Pusat ditemu bual oleh Mingguan Malaysia Ahad lalu dengan tajuk “Jangan halang saya bertanding”.
Pelbagai pihak dalam PKR membidas tindakan itu dengan ada yang menyindir beliau yang dipecat Umno hujung tahun 2008 dan menyertai PKR pertengahan 2009 sebagai “ejen Umno”.

Mereka mengkritik kerana Zaid sanggup ditemu bual oleh media Umno itu walaupun menjadi serangan bertubi-tubi ketika bertanding kerusi pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor April lalu.
“Saya sebenarnya tidak tahu secara sahih, ia hanya percakapan orang. Setakat ini tidak ada orang menyokong saya secara terbuka.
“Saya juga tidak tahu sama ada Azmin disokong oleh Anwar secara terbuka.
“Pada saya perkara ini tidak begitu penting sangat kerana dalam politik sokongan yang nampak jelas pun tipu juga, yang tidak cakap apa-apa pun sokong kita. Saya tidak terlalu bimbang dari segi wayang atau permainan ini kerana yang lebih penting ahli- ahli faham apa isu di dalam pemilihan ini,” kata Zaid dalam wawancara itu.

Dalam temu bual dengan Sinar Harian keluaran hari ini, Zaid yang juga Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan berkata, dalam politik “kita tidak tahu hari ini dia hentam kita, mana tahu esok lusa dia puji semula.”
“Saya tidak bertanya Star dan NST milik siapa, walaupun saya tahu ia milik siapa kerana kita perlu hormat tugas wartawan,” kata bekas menteri pusat ini.

Zaid berkata, pendiriannya ialah tidak kira siapa pun milik sesebuah akhbar, beliau tidak kisah dan akan menerima soalan yang diajukan untuk dijawab.
Menjawab soalan mengapa perlu ada arahan sedemikian daripada pucuk kepimpinan, Zaid berkata, “saya fikir mungkin kerana beliau (Anwar) telah kena banyak oleh Utusan.”
“Jadi, beliau anggap akhbar Umno ini musuh sebenar sehingga tidak mampu mengatakan sesuatu yang benar.
“Saya pun tidak tahu. Itu anda perlu tanya beliau sendiri,” kata Zaid lagi.

Zaid mengakui beliau juga kena “henjut juga” tetapi tidak sampai marah atau tidak percaya kepada sesiapa kerana bersikap terbuka dalam hal ini.

“Kalau Sinar Harian mahu hentam saya esok, tetapi puji saya minggu hadapan, saya tidak kisah kerana dalam bidang akhbar ini tanggungjawab anda bukan kepada saya, tetapi kepada kesemua pembaca Sinar Harian.

“Mereka perlu tahu perkara yang sebenar,” kata Zaid yang menduduki tempat kedua dalam pencalonan bagi kerusi timbalan presiden di belakang Naib Presiden Azmin Ali.


Zaid Ibrahim says will not boycott Umno papers....

PKR deputy presidential hopeful Datuk Zaid Ibrahim has chosen to ignore his party’s de facto leader Datuk Anwar Ibrahim’s warning to bypass Umno-owned media.
The Federal Territory PKR chief reportedly said today that he would not “boycott” any media seen to be attacking the party or its coalition Pakatan Rakyat’s (PR) leadership.
“It does not matter who owns Karangkraf or Utusan,” said Zaid in an interview with Sinar Harian today.
“No other newspaper has attacked me more than Utusan, but when I was invited by Utusan, I did not say boycott them,” he added.
Zaid has been interviewed by both Umno-owned Utusan Malaysia and the New Straits Times daily in recent weeks, complaining that powerful forces in the party were against his tilt for the party’s No 2 post vacated by incumbent Senator Dr Syed Husin Ali.
Several party leaders had lashed out at the former de facto law minister for claiming in a Mingguan Malaysia interview his candidacy was being blocked. In the weekend edition of the Utusan Malaysia Zaid insinuated supporters of Anwar and Azmin Ali, his main competition, are complicit in the hurdles he is facing.
The interview was awkward for PKR especially with Anwar asking party election candidates not to leverage Umno media to attack its own ranks.
Today, Zaid stressed that it did not matter who owned the media.
“I do not ask who owns The Star or the NST (News Straits Times),” said Zaid.
“Even if I knew who they belong to, we still need to respect the duty of the reporter,” he said, adding that he would answer any question he was posed with.
The PKR supreme council member said that Anwar’s prohibition about using Umno-controlled media could have stemmed from the paper’s relentless attacks against him.
“I think that this could be because he (Anwar) has been slammed a lot by Utusan. So, he thinks that the Umno-owned paper is the real enemy that cannot speak the truth,” said Zaid.
“I am not sure. You will have to ask him yourself,” he added.
This is the second time Anwar has chastised Zaid’s campaign indirectly after refuting Zaid’s claim that an “Umno culture” was emerging in the party and warning PKR members of possible “Trojan horses” within the party.
Today, the lawyer by training pointed out that the attacks against him did not matter as the responsibility of the media was to their readers and not to him.
“If Sinar Harian wants to lash out at me tomorrow but praises me next week, I do not care because in the media world, your responsibility is not to me but to all the readers of Sinar Harian,” said Zaid.
“They need to know the truth,” he added.
The hotly contested fight for deputy presidency which has also seen current vice president Mustaffa Kamil Ayub throwing his hat into the ring, has revealed deep divisions within PKR and thrown the party’s commitment to direct elections into sharp focus.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List