Sindiket tepuk bahu curi duit

on Aug 31, 2010

KUALA TERENGGANU – Kekerapan orang ramai berkunjung ke bank untuk mengeluarkan wang menerusi mesin pengeluaran wang automatik (ATM) menjelang Aidilfitri memberi peluang kepada sindiket tepuk bahu membuat jenayah.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial negeri, Supritendan Azmi Adam berkata, minggu lalu sebanyak tiga kes membabitkan kes tipu dengan modus operandi ahli sindiket tepuk bahu dilaporkan.
Sebelum ini, beberapa kes sama turut dilaporkan dan pihaknya percaya kejadian itu dilakukan oleh kumpulan sama yang mungkin terdiri daripada tiga atau empat suspek.
“Modus operandi sama iaitu selepas tepuk bahu mangsa yang berurusan di mesin ATM dan beritahu wang mangsa tercicir,” kata beliau di sini semalam.
Menurut beliau, beberapa suspek yang berada di tempat kejadian akan menunjukkan lokasi wang yang didakwa terjatuh sebelum seorang lagi suspek bertindak menukarkan kad ATM mangsa dan mengambil duit dari ATM yang dikeluarkan.
“Kejadian terbaru berlaku semalam ketika mangsa berada di sebuah bank di Jalan Sulaimani, Kemaman dan membuat transaksi pada pukul 9.51 pagi,” kata beliau.
Azmi berkata, ketika urusan itu bahu mangsa yang merupakan seorang kerani yang berusia 35 tahun ditepuk dari belakang sebelum mangsa toleh dan ada seorang lelaki memaklumkan ada wang mangsa jatuh. Namun mangsa tidak mengambil wang itu kerana ia bukan miliknya.
Dalam masa itu, ahli sindiket itu mengambil kad ATM dan wang RM1,500 yang dikeluarkan oleh mangsa sebelum suspek-suspek meninggalkan bank tersebut.
Kosmo

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List