Punca Banjir Di Kajang

on Dec 4, 2011



Yang dipolitikan oleh blogger umno memakan diri

Segala-galanya nak dipolitikkan, bahkan isu banjir jumaat lepas di kajang pun nak dipolitikkan oleh umno kononya akibat banjir itu berpunca daripada kerajaan PR Selangor. kepada blogger2 umno yang suka membuat tuduhan liar apo salahnya off topic tuduhan ekau tu reramai segerombolan poei nolong mangsa banjir, daripado ekau menulis yang mengarut tak berfakta,silap2 jadi fitnah.

kerja hentam menghentam di kalangan United Musyyrikin national Organisation memang dah terkonal. so bagi mereka yang duk dalam dunia politik memang tak menjadi kehairanan. lebih dari itu gerombolan boleh buat tanpa takut pado dosa.




Kerja2 pembersihan dilakukan





Kejadian banjir kilat terburuk di sini semalam dipercayai berpunca daripada aktiviti penerokaan tanah Hutan Simpan Hulu Sungai Jeluk yang berlaku dalam tempoh beberapa tahun lalu sebelum Kerajaan Negeri Selangor ditadbir Pakatan Rakyat (PR).
  
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kajang, Lee Kim Sin berkata selain itu hujan lebat hampir tiga jam yang berlaku di kawasan bandar itu selain kegiatan penerokaan hutan Simpan Hulu Sungai Jeluk antara punca banjir besar tersebut

Sebelum kita (PR) masuk menjadi kerajaan, keseluruhan hutan sebanyak 200 hektar sudah ditebang tebas, seluruh bukit memang sudah botak, tidak ada pokok yang dapat menyerap air. Mereka (peneroka) telah tebang tebas dan air hujan yang melimpah sebanyak ini memang tak dapat ditampung oleh hutan. Semuanya merupakan air larian atas permukaan dan masuk ke Sungai Jeluk.

"Ini semua telah dibawa dalam mesyuarat PAC iaitu Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam dan Kerajaan Negeri sudah meneliti.

Oleh kerana pajakan sudah diberi kepada penanam peladang getah, jadi kita masih dalam proses kaji bagaimana Kerajaan Negeri boleh mengambilalih dan kita boleh tanam (semula) dengan pokok semulajadi di hutan supaya hutan simpan ini dapat kembali tumbuh dan menyimpan air hujan yang merupakan satu sumber air juga," katanya kepada media selepas mengadakan lawatan di sekitar bandar itu di sini hari ini.[tvs]

Kerugian anggaran kasar keseluruhannya RM 3j




Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List