Berpotensi jadi pembawa thalasemia?

on Aug 28, 2010

Seorang daripada 20 rakyat Malaysia berpotensi menjadi pembawa genetik thalasemia, sejenis penyakit keturunan yang menelan kos rawatan yang besar sepanjang hayat.
Pengerusi Persekutuan Pertubuhan Thalasemia Malaysia, Ramli Mohd. Yunus berkata, penyakit itu hanya boleh dikesan melalui kaedah saringan darah, yang diguna pakai di negara ini.
Katanya, pembawa genetik itu yang dikesan melalui saringan darah akan diberi kaunseling supaya kawalan ke atas mereka untuk mencegah perkembangannya dapat dilaksanakan.
Bercakap kepada pemberita semasa ditemui pada majlis berbuka puasa Lembaga Pelawat Hospital Sultanah Bahiyah bersama 40 pesakit thalasemia di sini malam tadi, beliau berkata, tanpa dikawal jumlah pembawa genetik itu akan meningkat.
Katanya, Malaysia antara 13 negara yang berjaya mengurangkan jumlah pembawa genetik itu hasil kaedah saringan darah.
"Jika seorang daripada pasangan yang berkahwin, mereka berisiko mendapat anak yang dijangkiti thalasemia dan angka pembawa akan meningkat hanya dalam masa lima hingga 10 tahun,” kata Ramli.
Beliau berkata, kira-kira empat peratus rakyat Malaysia, purata berumur 12 tahun ke bawah telah dikesan sebagai pembawa genetik thalasemia hasil saringan darah yang dibuat.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List