Kenyataan Bekas KP BPR Buktikan SPRM Tidak Bebas

on Aug 27, 2010

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) mengucapkan terima kasih kepada bekas bekas Ketua Pengarah Biro Pencegahan Rasuah-BPR (kini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia-SPRM), Datuk Shafee Yahaya kerana mendedahkan kepada rakyat bahawa badan itu sebenarnya bukanlah sebuah badan bebas.

Dalam kenyataannya bersama Malaysiakini, beliau menyebut “Untuk mengatakan perkhidmatan awam atau ahli politik korup sepenuhnya, adalah tidak benar kerana, kadang-kadang, ia merupakan gabungan antara kedua-duanya.

Kadang-kadang, ahli politik yang korup, dan tekanan untuk kakitangan awam bersubahat atau melihat cara lain dan pada masa yang sama, mendapat imbuhan bagi diri mereka.”

Dalam temubual itu juga beliau menyatakan bahawa terdapat halangan-halangan untuk menangkap perasuah ini khususnya kalangan ahli politik yang menguasai Kerajaan (Menteri).

Tidak hairanlah, jika dilihat senarai mereka yang didakwa itu tidak ada Menteri-menteri pun. Walaupun Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Sidek Hassan mengakui 41 peratus daripada mereka yang didakwa atas tuduhan rasuah adalah kakitangan awam tapi mereka bukanlah Menteri.

Kakitangan awam ini seperti yang dinyatakan oleh Shafee, telah menjadi korban kepada orang-orang Politik ini yang mengambil kesempatan ke atas mereka.

Dalam kes AP yang melibatkan Rafidah Aziz, walaupun banyak laporan dibuat, akhirnya yang ditangkap hanyalah kerani cabuk. Dalam kes kehilangan enjin kapal terbang, Sarjan pula yang kena.

Menteri-menteri dan timbalannya yang juga ahli politik ini mempunyai kroni yang telah beri banyak sumbangan pada mereka masa Pilihanraya. Bila mereka dilantik, mereka kena bagi projek pada kroni. Mereka tidak akan keluar surat arahan kerana mereka tahu itu boleh jadi bahan bukti SPRM.

Jadi mereka hanya keluarkan arahan lisan atau nota arahan mengunakan Setiausaha sulit mereka untuk dilaksanakan oleh Pengarah atau Ketua Setiausaha Kementerian atau kakitangan lain.

Kakitangan Kerajaan inilah yang keluarkan surat kelulusan rasmi dengan slogan “Saya yang menurut perintah” tanpa berfikir panjang atau mahu menegur Menteri kerana takut dimaki atau ditukar ke jabatan lain.

Akhirnya, bila perkara ini bocor pegawai Kerajaan biasa ditahan tapi Menteri itu lepas. Pendedahan Shafee ini baru sedikit, DPPWP yakin lebih banyak kisah kecurangan pemimpin BN yang jadi menteri kerana bilangan orang politik yang rasuah yang dilaporkan begitu sedikit berbanding dengan apa yang beliau gambarkan.

DPPWP melihat SPRM tidak mempunyai kuasa yang cukup bebas kerana Ketua Pengarahnya dilantik dan dibayar gaji oleh Kerajaan dimana yang mengetuai Kerajaan adalah orang-orang Politik yang Korup ini.

Jadi tidak hairanlah jika hingga ke hari ini SPRM masih menyimpan fail-fail laporan ke atas Mahathir, Pak Lah, Najib, Rafidah, Samy Vellu dan ramai pemimpin BN tanpa berbuat apa-apa.

Yang didedahkan hanya pemimpin dari MCA. Nampak seperti ada sesuatu yang tidak kena kerana pemimpin Umno yang lebih banyak dilaporkan tidak disiasat.

DPPWP berharap agar Pengerusi SPRM berani untuk mengheret orang-orang politik ini termasuk Perdana Menteri. Setiap laporan haruslah disiasat segera dan didedahkan statusnya pada rakyat.

Herman Samsudeen
Pemangku Ketua
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List