Jangan ganggu kami, faham.....!!!

on Oct 6, 2010


PRK Dun Galas: Jangan ganggu kami, faham! – Orang Asli




WarkahDaily – Penulis sangat suka dengan perkembangan terbaru ni. Orang Asli dah keluar amaran kat mana-mana parti politik di Dun Galas agar tidak ganggu depa semasa berkempen PRK Dun Galas.

Apa yang penulis suka? Ya, sekarang Orang Asli dah boleh berfikir dan mungkin dah tahu menilai mana yang baik dan mana yang mendatangkan mudarat kepada mereka.

Mungkin selama ini mereka merasakan ada pihak-pihak yang cuba perbodohkan mereka dengan sedikit bantuan yang tak seberapa demi pancing undi semata-mata, bahkan sekadar menabur janji.

Sekarang mereka sudah boleh menilai siapa yang ikhlas, siapa yang tidak ikhlas membantu mereka.

Sudah pasti parti-parti politik tidak mudah memperbodoh Orang Asli dalam mengumpan undi mereka terutamanya Umno-BN yang sudah menjadi trend mereka menabur janji tapi janji tidak ditunaikan.

Umno-BN menganggap Orang Asli dapat diperbodohkan dan dapat digula-gulakan dengan suapan pilihanraya. Itulah sebabnya setiap kali pilihanraya menjelma, barulah pemimpin Umno kenal dengan rakyat terutama Orang Asli yang sudah berapa lama dipinggirkan oleh kerajaan Umno-BN.

Orang Asli Kelantan memang ‘world’, pinjam kata Mawi. Itulah, bila kerajaan yang menaungi mereka itu jujur dan cakna terhadap mereka, ambil berat pasal mereka, jadi mereka ini sudah reti nak pilih siapa dalam pilihanraya nanti.

Mereka sudah merasa selesa berada di bawah pemerintahan seorang pemimpin yang jujur seperti Tok Guru.

Bernama – Orang Asli tidak mahu diganggu kempen PRK Galas

Masyarakat Orang Asli di Galas menubuhkan pasukan gerak gempur sendiri dan tidak mahu diganggu oleh mana-mana parti politik semasa kempen pilihan raya kecil di situ tidak lama lagi.

Ketua Masyarakat Orang Asli kawasan itu, Pandak a/l Panjang Ey, berkata jentera pilihan raya parti tidak perlu masuk ke kawasan mereka semasa kempen itu nanti.

"Kami mempunyai jentera gerak gempur sendiri untuk berkempen dalam pilihan raya kali ini," katanya pada majlis ramah mesra dengan pimpinan PAS Kelantan di kediaman rasmi Menteri Besar di Kota Bharu hari ini.

Pada majlis itu, Timbalan Menteri Besar Datuk Ahmad Yakub, mewakili Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang bergegas ke Singapura kerana melawat Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew, di sebuah hospital di republik itu pagi tadi.

Pandak berkata pemimpin-pemimpin masyarakat Orang Asli juga harus diberi peluang untuk berceramah bagi menyuarakan masalah dan aspirasi masyrakat itu pada pilihan raya kecil itu.

"Kami mahu berceramah biarpun di hadapan Orang Melayu sendiri dalam pilihan raya kali ini, sebagai memberi komitmen kepada parti yang kami sokong," katanya.

Kerusi Galas kosong berikutan kematian penyandangnya Chek Hashim Sulaima daripada PAS akibat kanser pada 27 Sept lepas. Suruhanjaya Pilihan Raya belum menetapkan tarikh pilihan raya kecil di situ.

Pandak berharap masyarakat Orang Asli dihargai oleh kerajaan negeri dengan melayani kehendak mereka terutama dalam menyediakan program pembangunan di kawasan penempatan mereka.

"Kami mahu nasib kami diberi pembelaan oleh pemerintah sebagaimana masyarakat lain juga," katanya.

Ahmad ketika berucap pada majlis itu berkata kerajaan negeri memperuntukkan RM550,000 untuk membeli dua kenderaan pacuan empat roda untuk kemudahan penduduk kawasan Orang Asli membawa hasil pertanian untuk dijual di bandar.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List