Syed Mokhtar Bukhary Beli UEM......???

on Oct 6, 2010

Sah Khazanah teliti tawaran Syed Mokhtar beli UEM




Khazanah Nasional Berhad mengesahkan yang ia sedang meneliti tawaran jutawan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary mahu membeli Kumpulan UEM Berhad, konglomerat yang menguruskan pemegang konsesi lebuh raya PLUS dengan mengambil kira rekod kewangan beliau.

Pengarah urusan Khazanah Tan Sri Azman Mokhtar berkata, kerajaan telah pun menerima cadangan daripada syarikat Syed Mokhtar, MMC Corp Berhad untuk mengambil alih syarikat tersebut.
“Khazanah akan melihat pada semua aspek cadangan,” kata beliau.

“Kami juga akan melihat soal situasi apa jua cadangan yang dikemukakan dan rekod latar belakang pembeli,” kata beliau di sini hari ini.
Laporan media yang tidak disahkan menyebut tawaran itu bernilai RM15.6 bilion.

Semalam, MMC memaklumkan Bursa Saham bahawa ia telah memanjangkan tawaran mahu membeli UEM kepada kerajaan tetapi belum memaklumkan kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) agar menyertai konsortium usaha tersebut.

Laporan The Malaysian Insider semalam menyebut Syed Mokhtar dipercayai telah menulis kepada Putrajaya untuk mendapatkan tanah seluas 1,200 hektar di Sungai Buloh dan pusat latihan polis di ibu negara - sebahagian daripada usaha beliau mahu mengambil alih konsesi-konsesi lebuh raya PLUS.

The Malaysian Insider difahamkan, MMC telah mengemukakan bidaan itu kepada Kementerian Kewangan Ogos lalu dan perkara tersebut telah dibawa kepada perhatian Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang juga Menteri Kewangan.

Kumpulan UEM Berhad dimiliki oleh Khazanah, badan pengurusan pelaburan kerajaan.
Bidaan mendapatkan UEM hanya salah satu daripada beberapa usaha digerakkan oleh jutawan kelahiran Kedah ini.

Difahamkan Syed Mokhtar juga telah menulis kepada kerajaan untuk membeli tanah seluas 1,200 daripada 3,000 hektar miliki Institut Penyelidikan Getah (RRI) di Sungai Buloh untuk dibangunkan oleh pentadbiran Najib di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP).

Selain itu, juga difahamkan tokoh perniagaan ini juga mahu mendapatkan Pusat Latihan Polis (Pulapol) di Jalan Semarak di sini, yang menempatkan Muzium Polis dan pusat logistiknya untuk dimajukan. 

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List