JANJI MANIS DATO' NASIR.......???

on Oct 6, 2010



http://buletinonline.net/images/stories/berita34/nasir.gifKUALA NERUS – Ahli Parliman Kuala Nerus, Dato’ Nasir Ibrahim Fikri berjanji akan mengagih-agihkan gerai buah-buahan, secepat mungkin, yang dikatakan telah siap dibina di hadapan Pasar Batu Enam disini.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Majlis Jamuan Sempena Hari Raya dianjurkan oleh Persatuan Peniaga dan Penjaja Melayu Kuala Nerus di Pasar Batu Enam semalam 4 Oktober

Pengerusi Persatuan terbabit, Mustafa Ismail ketika ditemui berkata, sepatutnya gerai-gerai tersebut telah lama diagih-agihkan kepada para peniaga kerana gerai tersebut dilaporkan telah siap pada awal tahun ini.

”Kita harap YB Parlimen tidak hanya ‘bermulut manis’ dalam majlis hara raya sahaja, dan benar-benar dapat mengotakan janjinya,”kata Mustafa.

Menurut Mustafa (Gambar bawah, kanan), sebelum ini telah beberapa kali pihak-pihak berkenaan berura-ura untuk menyerahkan gerai tersebut, untuk disewakan kepada para peniaga.

Walau pun Dato’ Nasir mendakwa,  gerai sebanyak 51 buah itu telah siap sepenuhnya dan hanya menunggu masa untuk di agihkan, namun kerajaan negeri belum mengeluarkan apa-apa kenyataan mengenainya.

Menteri Besar Terengganu Dato’ Seri Ahmad Said  tidak dapat memberi kepastian tentang status pembinaan gerai tersebut apabila ADUN Bukit Tunggal, Dr Alias Razak mengemukakan soalan berkaitan.

Bahkan, Ahmad dalam Sidang DUN 8 & 9 Ogos lalu menjawab, beliau tidak tahu menahu tentang pembinaan gerai itu diatas tanah rezab jalan.

Selang beberapa hari selepas itu, pada 15 Ogos, Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) telah mendedahkan terdapat hampir 400 buah premis perniagaan dan kediaman yang dibina diatas rezab jalan.

http://buletinonline.net/images/stories/berita34/stopaberucap.jpg
Datuk Bandar, Datuk Adzlan Dagangmerujuk pembinaan yang dibuat oleh warga Kuala Terengganu sepanjang jalan dari Simpang Tok Ku ke Manir  selepas pembesaran jalan berkenaan.

‘‘Pihak bandar raya telah mengenal pasti premis-premis terbabit manakala juruukur yang dilantik sedang menjalankan kerja-kerja untuk memastikan kedudukan premis secara tepat,” ujarnya.

Beliau berkata, selepas kerja-kerja itu siap, notis dijangka dikeluarkan kepada pemilik premis pada penghujung tahun ini bagi mereka merobohkan binaan di atas rizab jalan.

Justeru, bagaimana pula kedudukan gerai buah hadapan pasar Batu Enam yang dibina sendiri oleh MBKT atas rezab jalan?

Kos pembinaan 51 buah gerai dilaksanakan oleh Razali Salleh Corporation Sdn Bhd dengan tender yang dibayar oleh MBKT sebanyak  RM 1,475,100.00.

Dengan itu, gerai yang berkeluasan tidak sampai 12 kaki persegi itu bernilai RM28,923.50 sebuah.

Pembinaannya dilaporkan siap pada Januari 2010, terlewat 5 bulan dari jangkaan siap  pada Ogos 2009.


0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List