Tidak ada rombakkan kabinet - pilihanraya dulu.

on Dec 16, 2010

Desas-desus tentang rombakkan Jemaah Menteri Negara nampaknya mulai surut dan desas desus tentang pilihanraya umum nampaknya mengambil tempat dimana-mana kita berjumpa kumpulan rakyat yang bercakap dimana-mana. Nampaknya ramai pemimpin-pemimpin Bahagian-Bahagian sedang tuirun naik dari tempat masing-masing berulang alik keKuala Lumpur untuk melobi untuk menjadi calun atau untuk menyambung panggal mereka yang sekarang masih menjadi YB-YB.

Saya dipanggil minum petang oleh seorang dua yang sedang turun naik keKuala Lumpur bertemu dan melakukan segala usaha agar pucuk pimpinan memberikan mereka peluang untuk bertanding lagi dalam pilihanraya yang akan datang. Ada diantaranya sedang mencari sumber kewangan untuk persediaan mereka jika dipilih menjadi calun oleh pucuk pimpinan.

Jika kita lihat dari kenyataan-kenyataan Perdana Menteri serta pemimpin-pemimpin yang lain pandangan setengah pihak yang pilihanraya akan sampai tidak lama lagi itu ada kewajarannya. Lagi pun Najib belum lagi ‘legitimize’ sokongan rakyat kepada beliau walaupun beliau telah menjadi PM selama dua tahun. Mandat yang ada pada hari ini adalah mandat untuk kepimpinan Abdullah Badawi dahulu.

Sebelum ini ramai telah menelah yang pilihanraya umum kali ini akan dijalankan serentak dengan pilihanraya negeri Sarawak yang mesti dilakukan selewat-lewatnya pada bulan Jun yang akan datang dan tidakkan mengadakan pilihanraya umum serentak dengan pilihanraya negeri itu memang tindakkan yang lojik dan baik walaupun tidak boleh menentukan kemenangan yang memuaskan.

Apakah yang menarik dan menjadi perhatian ramai dalam pilihanraya umum yang akan datang ini?

Banyak yang menariknya. Pertamanya pemerhati politik samada pemerhati tempatan atau luar negara melihat pilihanraya kali ini merupakan perjuangan ‘survival’ untuk BN keseluruhannya. DiSemenanjung Malaysia 81 kerusi Parlimen telah jatuh ketangan pembangkang dan 2 kerusi diSarawak telah dimenangi oleh DAP, iaitu Bandar Kuching dan Sibu.

Jika diandaikan pembangkan masih mampu bertahan untuk mengekalkan kemangan dikerusi-kerusi yang dimenangi mereka dalam pilihanraya umum yang lalu maka kekalahan dikerusi-kerusi Parlimen diSarawak kali ini akan memeritkan lagi kesakitan yang akan dihadapi oleh BN. Banyak pihak telah memberikan perincian tentang situasi diSarawak ini, dan apa yang didengar tidak menyenangkan kita.

Dikatakan yang beberapa kerusi Parlimen diBandar-bandar dan ‘Sub-urban’ diSarawak akan jatuh ketangan DAP dan parti-parti pembangkang yang lain. Walaubagaimana pun dikawasan pedalaman BN masih boleh bertahan kerana pembangkang tidak akan mampu untuk berkempen kerana kepayahan perhubungan dikawasan-kawasan tersebut. BN akan menggunakan kuasa seperti yang dilakukan mereka dalam pilihanraya-pilihanraya yang dulu dengan menghalang semua usaha pihak pembangkang untuk mendekati masyarakat pedalaman.

Pihak berkuasa tidak akan membenarkan juruterbang-juruterbang yang diupah oleh pembangkang untuk terbang kekawasan pedalaman dan inilah senjata BN yang paling ampuh untuk mengekalkan kawasan-kawasan dipedalaman ditangan mereka. Pendeknya wlaupun kawasan pedalaman ada elemen penentangan, penentangan itu tidak akan sampai keamana. Maka ‘conclusive’lah pandangan setengah pihak yang BN hanya mampu untuk bertahan dengan menggunakan kuasa secara ‘undemocratic’.

Tetapi dikawasan-kawasan bandar kita difahamkan yang kerusi-kerusi parlimen dan DUN akan mudah jatuh ketangan pembangkang kerana BN berhadapan dengan isu peribadi Taib Mahmud yang begitu hebat diperkatakan, bukan sahaja diSarawak, tetapi juga diSemanjung ini.

Jika benar yang 9 lagi kerusi parlimen diSarawak jatuh ketangan pembangkang maka jumlah 11 kerusi jika dicampurkan denga dua yang sedia ada maka representasi BN diDewan Palimen akan lagi berkurangan.

Sabah juga akan kehilangan beberapa kerusi Parlimen ketangan pembangkang. Masalah diSabah juga berkaitan dengan imej Ketua Menterinya Musa Aman yang diabaikan oleh pimpinan kita sebegitu lama. Saya dikatakan oleh banyak pihak Sabah akan kehilangan sekurang-kurangnya 7 kerusi Parlimen dan jumlahnya mungkin bertambah lagi jika masalah dikalangan komponen disana tidak dapat diselesaikan dengan cepat.

Bagaimana dengan keadaan diTerengganu? Tidak ada siapa yang mengatakan yang BN akan mampu bertahan disana dengan kemelut berpuak-puak diantara dua ‘war lords’ Ahmad Said dan Idris Jusuh. Siapa kah batang tubuh yang boleh menjadi ‘reconciliatory leadership’ dinegeri ini? Yang ada hanya Ahmad Shabery Cheek yang beliau sendiri menghadapi tentangan dari ramai pengundi diKemaman kerana beliau tidak begitu berpijak kebumi nyata. Difahamkan 4 kerusi Parlimen akan jatuh ketangan pembangkang kali ini.

Pahang akan kehilangan 4 kerusi mengikut pihak yang membuat lapuran ini, dan Johor juga akan kehilangan 4 atau 5 kerusi lagi. Inilah yang patut diberikan tumpuan dahulu sebelum memanggil pilihanraya umum yang akan datang.

Kehilangan 1 atau 2 kerusi diPerak, Kedah, P Pinang mungkin akan membuktikan telahan setengah pihak yang kita akan berhadapan dengan ‘hung parliament’ itu sudah hampir menjadi kenyataan. Jika terjadi apa yang dikatakan itu maka dari saat itu akan bertukarlah landskap politik tanahair kita ini.

Inikah yang dimaksudkan oleh PM Najib sebagai transformasi politik yang selalu beliau perkatakan itu. Masing-masing jawablah sendiri.


Pinjam Dari :-  http://aspanaliasnet.blogspot.com

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List