Gara-Gara "Gigitan Cinta" Wanita Terkena Stroke

on Jan 27, 2011


Gara-Gara "Gigitan Cinta" Wanita Terkena Stroke


Wellington: Sebahgian tubuh seorang perempuan warga negara Selandia Baru menderita lumpuh sementara akibat "gigitan cinta" di tengkuknya dari pasangannya. Demikian diberitakan oleh doktor di New Zealand Medical Journal, baru-baru ini.

Dalam jurnal tersebut, para doktor mengatakan, perempuan yang berusia 44 tahun tersebut datang ke bahagian  kecemasan Hospital Middlemore, Auckland.  Wanita tersebut mengadu kehilangan gerak pada lengan kirinya sewaktu menonton televisyen.  


Setelah pemeriksaan dijalankan para doktor mendapati wanita itu menderita stroke ringan. Namun, para doktor tidak  mengetahui puncanya sehinggalah mereka menemui satu kesan vertikal kecil di tengkuk perempuan tersebut dekat urat nadi besar. Ternyata, itu adalah "gigitan cinta" atau "hickey" yang ia "terima" beberapa hari sebelumnya. 


Akibatnya berlaku stroke ringan di bahagian dalam pembuluh darah kerana darah beku pada urat nadi di bawah tempat gigitan cinta itu.
Doktor Teddy Wu mengatakan gumpalan darah itu terlepas dan bergerak ke jantung wanita tersebut, mengakibatkan stroke ringan yang membuat dia kehilangan daya gerak lengannya.
The 44-year-old was taken to the Auckland Middlemore Hospital after she lost the use of her arm

"Kami mencari catatan medik dan contoh mengenai akibat `gigitan cinta` yang mengakibatkan sesuatu seperti itu kerana belum pernah berlaku sebelumnya," katanya. Petugas medik mengatakan wanita tersebut sudah sembuh setelah dirawat dengan menggunakan ubat anti pembekuan darah.   (ANS/Ant)

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List