Benci ayah kerana tak bagi harta

on Sep 8, 2011




Semasa balik kampung beraya baru-baru ni, terdengar cerita ada anak membenci ayahnya disebabkan si ayah tidak memberi harta kepada anak tersebut.

Setelah kematian ibu mereka beberapa tahun dulu, si ayah yang telah tua itu ingin menyerahkan tanah dan harta miliknya kepada anak-anaknya.

Tetapi si ayah telah membahagi-bahagikan hartanya mengikut tahap kasih sayangnya, anak yang dia sayang lebih dapat harta lebih, dan anak yang dia tak suka, langsung tak dapat apa.

Timbullah rasa tidak puas hati di kalangan anak-anaknya. Anak yang dapat sikit marah kepada adik beradik yang dapat lebih. Dan anak yang tidak dapat apa-apa pula membenci ayahnya kerana tidak bersikap adil.

Perbuatan si ayah yang dilihat tidak berlaku adil ini telah membuatkan sebahagian anak-anaknya benci kepadanya.

Patutlah Tuhan mengajarkan kepada kita semasa mendoakan ibubapa kita, kita disuruh berdoa, “Kasihanilah ibubapa ku seperti mereka mengasihani aku masa kecil dulu”.

Disebut perkataan ‘masa kecil’ kerana bila sudah besar, tidak semua ibubapa masih sayang kepada semua anak-anaknya, ada yang mereka masih sayang tetapi ada juga yang mereka kurang sayang atau tak suka.

Yang pastinya, tidak ada ibubapa yang tidak sayang kepada anak-anak mereka semasa kecil, ibubapa sanggup berkorban apa saja dan bersusah payah demi untuk membesarkan anak-anak mereka.

Begitulah juga dengan si ayah yang saya kisahkan di sini, dia adalah jiran saya di kampung dan tahu sangat perjalanan hidup beliau. Seingat saya si ayah tidak pernah mendapat rehat yang cukup, bekerja keras pagi petang untuk mendapatkan sesuap nasi dan menyediakan belanja untuk menyekolahkan anak-anaknya.

Saya melihat terlalu besar jasa si ayah ini, rasanya, kalaupun si ayah tidak memberi hartanya kepada si anak, masih tidak ada sebab untuk si anak membenci beliau, kerana memandangkan jasa yang telah disumbangkan oleh si ayah amatlah jauh lebih besar dan tidak akan sama nilainya dengan 10 ekar tanah pun.

Apa yang kita dapat atau tidak, sebenarnya adalah kehendak Tuhan jua, pemberian dari ayah itu adalah jalan untuk kita memperoleh harta itu sahaja. Mungkin ada hikmah yang hanya Tuhan saja yang tahu disebalik kenapa kita tidak dapat memiliki harta tersebut. Ayah hanyalah menjadi sebab, sedangkan Tuhan adalah penentu segala-galanya.

Kenangkanlah jasa ibubapa kita yang telah memberi kasih sayang sepenuhnya kepada kita semasa kecil dan telah bersusah payah untuk membesarkan kita. Semua itu tidak boleh diganti dengan nilai wang ringgit dan harta kekayaan.


Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List