PBS Bakal Sertai Pakatan Rakyat...?

on Nov 10, 2011



Selama beberapa tahun, presiden Parti Bersatu Sabah Joseph Pairin Kitingan telah membuat permintaan yang sama tanpa mendapat sebarang retorik politik. Beliau sentiasa mengadakan Perhimpunan Tahunan PBS pada hujung tahun bagi membuat permintaan yang sama. Tidak terkecuali tahun ini juga sama tetapi terdapat unsur gesaan dalam permintaannya.Dan apa yang Pairin mahu? Beliau inginkan sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja (SSD) ditubuhkan sebelum tahun 2012 bagi menyiasat Jabatan Pendaftaran Negara kerana mengeluarkan MyKad kepada warga asing di Sabah tanpa melalui proses kewarganegaraan dan tanpa izin kerajaan negeri.
Beliau berkata pencabutan hak memilih dan peminggiran rakyat Sabah yang berterusan mesti berakhir kerana ia memberi kesan kepada masa depan anak-anak dan cucu-cicit mereka. Dan tiada salah di dalam kenyataannya.

Pairin (gambar) berpendapat bahawa bukti yang mencukupi telah dikumpulkan untuk memerangi JPN oleh pelbagai pihak dan diserahkan kepada Kerajaan Persekutuan. Syak wasangka diletakkan pada unit rahsia di dalam Ibu Pejabat JPN di Putrajaya dan bukannya di Sabah. Unit rahsia ini mempunyai kaitan dengan Suruhanjaya Pilihan Raya, Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan polis.

Akibat daripada Projek M

Pairin bukanlah pemimpin yang boleh dipandang rendah. Beliau merupakan Huguansiou (ketua utama ) Dusun dan juga Kadazan (iaitu Dusun bandar) - dan juga Murut. Beliau juga Timbalan Ketua Menteri, telah menjadi bekas Ketua Menteri (1985 hingga 1994) dan pengaruh besar dalam masyarakat Kristian di Malaysia.

Adiknya, Jeffrey Kitingan, bercita-cita untuk memimpin kuasa ke-3 dalam Parlimen Malaysia. Yang sedihnya, Jeffrey tidak mempunyai kredibiliti dan dikenali sebagai ”RajaKatak” dan bukannya dikenali kerana idea-idea atau reformasi yang bermakna. Malah, beberapa penduduk Sabah akan memaafkannya untuk berhenti dari PBS pada kemuncak kemelut Projek M yang digunakan oleh bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad untuk merampas kuasa Sabah dari Pairin, yang kemudian ditarik keluar dari BN. Projek M adalah tempat kelahiran penipuan semasa untuk mengeluarkan MyKad kepada warga asing sebagai pertukaran untuk mengundi BN.

JPN dan KDN setakat ini telah keras menafikan tentang mengeluarkan MyKad kepada warga asing tanpa melalui prosedur yang betul. Walau bagaimanapun, JPN belum lagi meyakinkan rakyat bahawa tiada sebarang tipu muslihat dalam pengeluaran MyKad. Jelas sekali, penduduk tempatan tahu dengan lebih baik siapa orang tempatan dan siapa bukan.

Jika disemak walaupun senarai yang mudah, orang asing yang memegang MyKad di Sabah akan didapati mempunyai jumlah tertinggi. Jika mereka kelahiran tempatan, seperti yang dituntut dalam Akuan Berkanun dan sijil kelahiran pendaftaran lewat, lebih banyak lagi soalan akan timbul. Selalunya, mereka tidak boleh mengemukakan sebarang dokumen sekolah atau bukti mereka memiliki tanah asli nenek moyang atau datang dari kampung tradisional.

Untuk mengeruhkan lagi keadaan, warga asing berdaftar sebagai pengundi dan memainkan peranan penting dalam menentukan nasib parti-parti politik dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen.

Pesalah – JPN di Putrajaya, SPR dan KDN

Kebanyakan rakyat Sabah menyalahkan Mahathir sebagai penjahat dalam perkara ini melalui pengkhianatan serta hasutan, penganugerahan status asli serta-merta melalui pintu belakang dan mengeluarkan MyKad kepada beribu-ribu warga asing di Sabah. Selain dari warga Filipina dan Indonesia, India, Pakistan dan Bangladesh juga mencapai nombor yang tinggi. Kebanyakannya tidak percaya nasib mereka diterima sebagai Bumiputera di negara yang jauh.

Rakyat Sabah kecewa dengan huru-hara sosial yang berpanjangan yang diakibatkan oleh Projek M. Ramai ’benefisiari’ projek tersebut berani memandang rendah terhadap rakyat tempatan Sabah. Mereka mencari pasal setiap hari dengan terus menunjukkan dua jari kepada rakyat tempatan, manakala ‘bermaharajalela’ atau bersantai di Sabah. Jika bukti yang diperlukan oleh rakyat Semenanjung Malaysia dan Sarawak, seseorang itu hanya perlu terbang ke Kota Kinabalu dan melihat untuk dirinya sendiri.

Kerajaan Persekutuan - JPN di Putrajaya khususnya dan KDN - mesti beroperasi atas dasar bahawa rakyat Sabah adalah orang paling kurang bijak dan /atau jika mereka tidak, apa yang mereka boleh lakukan adalah amat sedikit .

Orang Islam tempatan, yang telah lama mengalihkan mata daripada warga asing yang mendapat MyKad, kini berada di barisan hadapan dalam mengambil tindakan. Mereka lambat sedar bahawa mereka merosakkan peluang rakyat tempatan dan peluang ini direbut oleh warga asing disebabkan oleh kemasukan pendatang haram.

Tidak kisahlah SSD pun?

Jika Kerajaan Persekutuan yang degil enggan untuk menubuhkan SSD, seperti yang dituntut oleh rakyat Sabah sekian lama, bagi menyiasat JPN Putrajaya kerana mengeluarkan MyKad kepada warga asing yang tidak layak, Pairin percaya bahawa beliau boleh melakukan sesuatu mengenainya. Dan dia akan membuatnya, ia bukan persoalan jika tetapi apabila.

Ini adalah maklumat yang dibocori penyokongnya bagi pihaknya dalam usaha untuk sekali lagi menjadikannya seorang ‘hero’. Tetapi ia mungkin terlalu lewat. Masalahnya, tak kisah la? Apa yang baiknya tentang SSD. Jika perlu, kerajaan persekutuan di bawah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak boleh dijangkakan untuk menampung Mahathir, yang masih memegang kuasa besar dalam Umno.

Contoh yang baik adalah SSD pada kematian Teoh Beng Hock, yang menegaskan ia adalah bunuh diri walaupun bukti yang berlawanan adalah sangat mendalam. Di sini, adalah jelas bahawa Najib cuba untuk menutup bagi pegawai SPRM yang terlibat dalam plot oleh Umno Selangor untuk merampas kuasa kerajaan negeri Pakatan Rakyat. Tetapi ia tidak berjaya apabila penyiasat SPRM melampaui batas dalam memaksa pengakuan dari Beng Hock.

Petunjuk yang kabur dan ancaman bagi berhenti dari PBS

Pairin telah membayangkan bahawa beliau akan berhenti sebagai Presiden PBS sekiranya SSD tidak menjadi kenyataan. Beliau menganggap bahawa PBS, tanpa beliau menerajuinya, akan kalah dengan mudah bagi parti gabungan pembangkang Pakatan Rakyat. BN, sudah resah oleh Parti Liberal Demokratik (LDP), Parti Maju Sabah (Sapp) dan Gerakan, akan dicampakkan sepenuhnya ke dalam kegawatan.

Sebagai alternatif, PBS mungkin enggan membiarkan Pairin pergi dan sebaliknya memutuskan untuk mengikuti beliau sekali lagi menjadi pembangkang. Parti itu tidak asing kepada politik pembangkang, setelah meninggalkan parti pemerintah pada tahun 1990 pada malam sebelum Pilihan Raya Umum. Ia “Déjà vu” jika pemergian PBS dari BN yang berlaku pada malam sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 kerana SSD.

Ada di peluang tipis SSD akan menjadi kenyataan tahun depan, mungkin berjanji untuk menubuhkannya selepas Pilihanraya Umum, tetapi bukan dengan tujuan yang sama bagi rakyat Sabah. Terma Rujukan bagi SSD, jika ia menjadi kenyataan, mungkin untuk menghadkannya untuk mencadangkan cara-cara bagaimana JPN di Sabah boleh memperbaiki prosedur dan proses.

Penipu dalam kumpulan bukanlah JPN Sabah tetapi di Putrajaya yang telah bekerja lebih masa menyediakan MyKad kepada warga asing di Sabah. Jadi, perihal SSD menyiasat JPN Sabah tidak seharusnya timbul. Ia seperti menyalak pada pokok yang salah.

Jika dan apabila pakatan pembangkang mendapat kuasa, dengan atau tanpa PBS di pihak mereka, orang-orang di unit rahsia di JPN Putrajaya, Mahathir dan Suruhanjaya Pilihan Raya, antara lain, akhirnya akan dihadapkan ke muka keadilan.

Berkurangan dan berjuang bagi kepentingan sendiri?

Persoalannya ialah sejauh mana keikhlasan Pairin. Dan soalan ini tidak merangkumi kemampuan beliau untuk benar-benar langkah kepada Pakatan, tetapi untuk rakyat sendiri.Dengan pilihan raya umum mengejut tidak lama lagi, Pairin sendiri menghadapinya secara berperingkat kerana berdiam diri selama ini.

Adakah perkara terbaru ini satu lagi drama untuk meyakinkan rakyat Sabah bahawa beliau adalah serius dan untuk kesekian kalinya? Jika beliau serius, beliau akan secara terbuka menyertai Pakatan. Tetapi pada masa ini, ia kelihatan seperti beliau menggunakan gabungan yang diketuai oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim untuk meningkatkan kuasa tawar-menawar diri sendiri.

Ini sememangnya satu gambaran yang menyedihkan bagaimana pengaruh Pairin ke atas rakyatnya sendiri telah berkurangan. Beliau mungkin seorang Huguansiou, tetapi ramai rakyat Sabah telah lama berhenti berharap kepada dia dan saudaranya.




Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List