Aku Lah Hang Tuah

on Jan 25, 2012











Dahulu Prof Khoo Kay Kim pernah berkata Malaysia tak pernah dijajah. Pandangan ini diikuti oleh anak kepada Kling. Terbaru Prof Khoo Kay Kim dilaporkan berkata tidak ada bukti dan rekod tentang kewujudan Hang Tuah. Agaknya terlalu banyak sangat mengkaji serjarah demi mempertahankan kerajaan Umno, dapatan Prof ini pun menjadi haru-biru. Yang diterima sebagai fakta selama ini, kini terdedah sebagai ‘penipuan’ rupa-rupanya selama ini. Yang kena tipu pelajar, yang menipu yang terlalu mahu membodek Umno. Nasib lah 1Malaysia!

Tentang pandangan terbaru Prof Khoo, bagi aku tak kisah pun Hang Tuah wujud atau tidak!

Kalau takdir Hang Tuah pernah wujud dan takdir masih wujud sekarang ini, aku rasa lebih menyusahkan orang Melayu untuk menerima perubahan sebab melihat kepada karektor Hang Tuah seperti yang diceritakan, kebarangkalian dia menjadi ahli Umno totok adalah tinggi! Cara ketaatan Hang Tuah akan menyebabkan Hang Tuah tak akan pandai berubah ke arah melakukan reformasi. “Pangkah Umno, kalau Umno kalah orang melayu akan makan ubi kayu…hidup seperti dalam zaman Jepun lagi!!”! Dah…kalau mentality Hang Tuah macam ini, baik Hang Tuah tak payah wujud!!! Tak wujud pun tak apalah!!

Kalau Hang Tuah tak pernah wujud, mujur, kerana nama baik Hang Tuah sebagai lagenda dongeng Melayu tak akan tercemar! Ketaatan Hang Tuah kepada manusia membuta tuli, sebiji macam taatnya Umno totok kepada para pemimpin Umno! Ketaatan seperti ini, tak akan membawa orang melayu maju membina tamadun bangsa dan berjaya dalam persaingan global! Kalau Hang Tuah jadi ahli PAS tak apalah juga!

Yang penting bagi bangsa Melayu bukan sama ada wujud atau tidak Hang Tuah jika mahu menjadi bangsa yang progresif dan cemerlang tamaddun bangsanya, kembalilah kepada pegangan dan amalan Islam yang syumul. Menerima Umno akan menjauhkan orang Melayu dari menghayati dan mengamal Islam yang syumul. Hal ini telah terbukti selama 54 tahun merdeka, orang melayu semakin lemah dalam pelbagai bidang seperti pendidikan, social, ekonomi, ilmu, politik dan akhlaq!

Terima dan amal Islam dan mengasihi serta meneladani Rasulullah SAW akan menjadikan bangsa Melayu hebat malah lebih hebat daripada bangsa lain yang telah maju. Sistem pendidikan untuk bangsa Melayu dan umat Islam wajib membangunkan setiap pelajar disamping menguasai ilmu dunia timur, barat, utara dan selatan, adalah generasi yang hafal dan memahami serta menghayati isu kandung Al-Quran dalam setiap apa yang difikir dan dilakukan.

Jika tidak, sama ada wujud atau tidak Hang Tuah, bangsa Melayu akan terus menjadi bangsa yang terpaksa mengemis, mengharap dan berebut duit bagai nak mati, sekadar Rm100-500 yang tidak sebanyak mana, yang akhirnya menjadi taik belaka, terutama di awal-awal tahun atau dekat-dekat Pilihanraya!



Photobucket

1 comments:

Anonymous said...

Menurut Andaya (2002), Hang Tuah, Hang Jebat dan Hang Kasturi adalah pemimpin ulung kaum Orang Asli. Kekuasaan Orang Asli dalam pemerintahan Melaka serta kerajaan-kerajaan melayu yang lain mengalami kemerosotan dengan kematian ketiga-tiga tokoh ini. Pendapat ini dipetik dari Pagan Races of the Malay Peninsula, Macmillan, London 1906 karangan Skeat, W.William and C.O. Blagden.

Andaya juga memetik pendapat Juli Edo, seorang ahli antropologi dari etnik Semai yang mengatakan bahawa Hang Tuah dan Hang Jebat adalah Orang Asli. Hang Tuah ialah Orang Jakun (Winstedt, 1935). Hang Tuah dan keluarganya berpindah ke Hulu Perak selepas kematian Hang Jebat.

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List