Muhyiddin Hilang Semangat...?

on Jan 21, 2012

Hilangnya semangat Muhyiddin, berhati-hati dikala Umno sedang bertelagah sesame sendiri


Muhyiddin Yasin telah menjadi seorang yang kurang bersemangat sejak kebelakangan ini. Anda mungkin bertanya, apa yang telah menjadikannya begitu kurang bersemangat – dalam kebanyakan perkara ! Suka atau tidak, Timbalan Perdana Menteri dan orang nombor 2 Umno yang sudah berusia 64 tahun itu terpaksa juga bertindak balas. Lambat laun, beliau perlu membuat keputusan sama ada masih mahu mejadi lembu cucuk hidung untuk mantan perdana menteri Mahathir Mohamad atau tidak.

Jika diamati keadaan sekarang, Muhyiddin kini menghadapi dilema besar. Beliau enggan melepaskan jawatannya dan pada masa yang sama tidak mahu terlibat dalam pertelingkahan yang semakin menjadi-jadi antara Mahathir dan Najib. Hanya sekadar orang nombor dua sahaja, Muhyiddin sedar beliau tidak mempunyai hak untuk memberi komen tentang isu-isu negara. Najib tidak memerlukan dia untuk membuat keputusan dalam perkara-perkara yang kritikal. Apa yang telah diputuskan oleh Najib adalah hak Najib seorang sahaja.

Tiada sokongan padu


Walaupun peranannya agak kecil, Muhyiddin sebenarnya gembira kerana tidak terlibat dalam apa-apa pertelingkahan. Terutamanya apabila dia sendiri bukan penyebabnya. Mungkin bukan buat masa ini. Mereka yang telah membuat spekulasi bahawa Muhyiddin telah cuba mencabar Najib dalam Umno pada pemilihan parti adalah tepat. Dalam diam, Muhyiddin berkomplot dan merancang kempen 'Malay first-Malaysian second' yang diperjuangkan untuk mendapat sokongan ahli-ahli Umno. Namun, sejak beliau enggan menyokong dasar Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris yang didokong oleh Mahathir keadaan bertambah buruk.

Dengan sekelip mata, ia menjadi jelas kepada semua bahawa Muhyiddin tidak mendapat sokongan yang banyak daripada pemimpin tertinggi Umno termasuk Mahathir. Mereka juga tahu bahawa Muhyiddin tidak mempunyai wang yang banyak dan sokongan akar umbi. Akibat keraguan, Muhyiddin mendapati dirinya sekali lagi di pinggirkan oleh kepimpinan Umno.

Membiarkan diri dipergunakan


Sehinggakan beliau terpaksa membenarkan dirinya dipergunakan oleh mereka yang berebut kuasa. Sebelum 2008, apabila dia mengumumkan sokongan bagi Mahathir dan Najib, Muhyiddin telah menjadi sekutu perdana menteri pada ketika itu, Abdullah Badawi, dan menantunya, Khairy Jamaluddin. Ini telah membawa kepada penubuhan NFC, projek bekalan daging lembu yang telah Muhyiddin berikan kepada keluarga pemimpin Wanita Umno Shahrizat Jalil, dalam kapasiti beliau sebagai Menteri Pertanian ketika itu.

Badawi dan Khairy sedang mencari cara untuk mempopularkan portfolio mereka dari segi 'pencapaian' kepada negara. Pada masa yang sama, mereka mahu membantu Shahrizat, yang merupakan orang mereka yang pada ketika itu cukup popular kepada pihak akar umbi Wanita untuk mencabar Rafidah Aziz, Ketua Wanita yang setia pada Mahathir.

Buat masa ini, Muhyiddin mendapati dirinya sedang dikalahkan oleh penasihat Najib secara sistematik. Bagi orang-orang Najib, NFC bukan sahaja membolehkan mereka untuk menggantikan Shahrizat dengan orang yang lebih ‘mesra’ kepada mereka, tetapi juga membolehkan mereka untuk menggantikan Raja Nong Chik sebagai yang calon UMNO di Lembah Pantai, iaitu tempat lama ahli parlimen Shahrizat. sebelum dia kalah kepada Nurul Izzah Anwar dari PKR. Lebih-lebih lagi, ia membenarkan Najib mematahkan strategi Muhyiddin untuk menggantikannya. Itulah yang difikirkan Najib.

Dapatkah Najib berjaya, menewaskan Muhyiddin tanpa sebarang pertelingkahan? Hanya masa yang boleh menentukan. Perang Saudara UMNO baru sahaja bermula dan pertempuran mungkin sudah berlaku. Tetapi yang pasti, perjuangan belum berakhir dan jika Pilihan Raya Umum ke-13 ternyata menyaksikan perebutan undi yang paling kotor, perebutan dalaman Umnolah yang akan melakukan sesuatu yang paling memalukan!

Dr M juga sasaran Najib


Semua sedang memerhatikan Mahathir. Dahulunya dikenali sebagai ‘kingmaker’ kini Mahathir hilang kredibiliti dalam Umno apabila Najib membiarkan mahkamah membuat keputusan membebaskan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim daripada tuduhan meliwat.

Pada masa lalu, si licik Mahathir menggunakan Muhyiddin untuk menyakiti hati Najib, tetapi Najib kini menggunakan NFC untuk menjerut kerongkong Muhyiddin.

Najib percaya tidak banyak yang boleh Muhyiddin lakukan. Pemerhati Umno berpendapat,

Muhyiddin harus melupakan jawatan Perdana Menteri. Mengapa tidak sokong saja Najib?

Tiada apa yang benar dalam Umno yang penuh dengan tipu muslihat

Alasannya adalah mudah. Muhyiddin adalah orang lama Umno yang berpengalaman. Dia tahu tiada apa yang kekal dalam Umno. Setiap perkara dalam parti ini boleh menipu. Najib fikir dia pintar atau penasihat beliau mungkin menyangka bahawa mereka bijak, tetapi sebenarnya, Najib dianggap sebagai ahli politik paling bodoh di kalangan 6 perdana di negara ini.

Ini telah menjadi dilema Muhyiddin dan mengapa dia menjadi kurang bersemangat sejak kebelakangan ini. Dia tidak mengambil apa-apa tindakan selagi dia tidak dapat apa yang akan berlaku seterusnya. Jadi, sambil memutarkan ibu jari beliau, Muhyiddin kini asyik dengan dilemmanya - untuk berapa lama lagi dia perlu melepaskan diri atau mengambil langkah yang membolehkan matlamatnya tercapai!

Orang yang bodoh akan tewas


Hakikatnya ialah Najib mungkin cuba sedaya upaya untuk mengekalkan kuasanya dalam Umno. Sebagai ketua yang angkuh, dia suka memberi gambaran bahawa dia akan sentaisa menang. Pesaing-pesaingnya yang lebih matang membiarkannya, tetapi semua dalam Umno sudah sedar bahawa tidak ada kepastian bahawa Najib akan kekal di dalam kuasa dalam masa terdekat. Malah, yang paling hampir kepada pasti adalah Najib akan tewas dari kerusi tertinggi Umno menjelang 2013, sama ada Muhyiddin atau Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Tun Hussein atau beberapa lagi orang yang kurang berpengalaman untuk mengambil alih tempatnya.

Ini adalah sebabnya mengapa Muhyiddin tidak akan berputus asa. Dia hanya akan membiarkannya saja kerana dia tahu banyak tekanan terhadap Najib datang dari semua pihak dari dalam Umno, pembangkang malahan di peringkat antarabangsa juga. Anwar dan Pakatan Rakyat telah berjaya membuat Program Transformasi Politik Najib menjadi perhatian kepada masyarakat antarabangsa. Malah bekas Duta AS, John Malott, dilihat melanggar protokol dengan secara terbuka mencemuh pentadbiran Najib kerana "hanya pandai bercakap sahaja tetapi tiada tindakan" kerana tidak melaksanakan reformasi pilihan raya untuk memastikan undi yang bersih walaupun banyak janji-janji kosong diberikan.

Mahathir masih perlukannya



Selain itu, Muhyiddin tahu bahawa Mahathir tidak mungkin berjaya memaksa Najib dan memberi laluan kepada Mukhriz untuk menjadi Perdana Menteri tanpa bantuannya. Ia adalah mustahil untuk orang yang tidak berpengalaman seperti Mukhriz untuk sampai ke tempat yang teratas pada masa yang singkat, walaupun Mahathir yang berusia 86 tahun adalah sudah tidak sabar untuk menyaksikan ia berlaku. Yang terbaik baginya adalah mendapatkan satu jawatan naib presiden untuk Mukhriz. Tetapi apa yang Mahathir benar-benar perlukan adalah tempat duduk yang lebih panas. Dan ini adalah sebahagian daripada perjanjian asal sebelum kecelaruan Matematik dan Sains dalam dalam Bahasa Inggeris yang mengecewakan Mahathir serta mengubah haluannya.

Untuk memastikan semua orang terutamanya yang penting dalam elit Umno gembira, Mahathir telah disebut-sebut merancang untuk mengehadkan tempoh semua orang untuk satu jangka masa sebagai PM - sesuatu yang isteri Najib, Rosmah Mansor tidak akan setuju. Muhyiddin akan mengambil alih dari Najib dan Hishammuddin Tun Hussein dari Muhyiddin dan Mukhriz - anak bongsu yang dikasihi Mahathir akan menggantikan Hisham.

Kemungkinan rancangan ini untuk dijalankan tanpa mengira usaha Najib untuk bertahan kepada kuasa adalah tinggi. Jadi, apa pula akan terjadi kepada Muhyiddin? Bagaimanakah dia akan bertindak?

Sikap biar ‘low profile’ dan Ghafar Baba

Pada dasarnya, hanya terdapat satu cara Muhyiddin boleh bertahan iaitu dengan menutup mulutnya sahaja. TPM Malaysia dan orang No. 2 Umno ini akan bersikap ‘low profile’, seperti Rosmah, menunggu peluang terbaik untuk menyerang. Biar Mahathir, Najib dan Anwar menjadi tajuk utama dan Muhyiddin boleh gembira sahaja. Dia tidak akan rugi apa-apa dengan bersikap tenang, lebih-lebih lagi apabila perbalahan dalaman Umno mencapai takat didih nanti.

Muhyiddin juga patut mencontohi Allahyarham Ghafar Baba, bekas Timbalan Perdana Menteri. Ghafar adalah orang kampung yang rendah diri dan mempunyai integritinya tersendiri. Seorang bekas guru, beliau telah diterima oleh ramai orang dan mampu untuk menjadi pengantara dalam pertikaian dalaman yang banyak dalam Umno dan parti komponen BN seperti MCA.Kemahiran ini yang kurang pada Muhyiddin dengan pendirian bodohnya ‘Malay-first Malaysian-second’.

Tun Ghafar meninggal dunia beberapa tahun yang lalu dan diingati sebagai seorang lelaki yang baik walaupun tiada apa-apa keistimewaan, pemimpin kedua terpenting. Dalam tahun-tahun terakhirnya, beliau berjaya menjadi bapa kepada seorang anak perempuan dengan isteri kedua yang lebih muda. Terdapat ejek-ejekan dalam Umno bahawa ini adalah sesuatu Muhyiddin boleh lakukan sementara menunggu peluang di dalam parti!

Malaysia Chronicle



Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List