Skandal Pasir Di Selangor

on Feb 9, 2012






Pada 23 Mei 2009, sekitar jam 5 petang, satu mesyuarat telah diadakan diantara Kontraktor Pasir (selepas ini dipanggil KP) dan Mat Suhaimi Shafei di Sunway Hotel di Seberang Perai. Tujuan mesyuarat ini ialah untuk membincangkan pengorekan pasir di Selangor.

Mat Suhaimi meminta KP menyerahkan permohonan untuk mengorek pasir kepada Kumpulan Semesta Sdn Bhd dengan satu salinan kepadanya (Mat Suhaimi). Kumpulan Semesta Sdn bhd merupakan syarikat milik kerajaan Negeri Selangor yang terlibat dalam mengorek dan menjual pasir di Selangor.

Pada 2 Julai 2009, sekitar tengahari, satu mesyuarat dilakukan di pejabat Mat Suhaimi dimana dia mengarahkan KP untuk menyertakan sebuah syarikat bernama Double Dignity (M) Sdn Bhd (No. syarikat 308078W)

Pengarah-pengarah syarikat ini ialah:
1. Adnan Bin Abd Mokhtar (IC number 691119-10-5105)
2. Siti Rosmaliza Binti Meo Rasli (IC number 751115-08-5026)
3. Marzaniyah Binti Arshad (IC number 721127-08-5444)
4. Mat Suhaimi Bin Shafiei (IC number 680227-08-5275)
5. Amirudin Bin Shari (IC number 800208-01-6059)
Elaun Pengarah untuk Mat Suhaimi and Amirudin yang dipersetujui ialah  RM5,000 sebulan.
Pada 18 Januari 2010, Double Dignity (M) Sdn Bhd, menghantar permohonan untuk mengorek pasir di Dengkil (Sepang, Selangor), seluas 45 ekar. (lihat suratnya dibawah)

Satu perkara yang penting ialah kedua-dua Mat Suhaimi dan Amirudin didaftarkan sebagai Pengarah syarikat Double Dignity (M) Sdn Bhd pada hari yang sama, 18 Januari 2010. Ini bukan satu kebetulan. (Lihat borang 49 dari Pendaftar Syarikat dibawah)

Walaubagaimanapun, sebelum itu, mari kita jejaki apa yang berlaku sebelum 18 Januari 2010.
Pada 15 Ogos 2009, sekitar jam 100 malam, Mat Suhaimi menghubungi KP dan meminta RM3,ooo wang tunai untuk tabung kempen. Pada jam 2.30 petang keesokannya, KP menemui Mat Suhaimi dipejabatnya untuk menyerahkan wang tunai tersebut.

Pada sekitar jam 10.30 pagi, 25 Ogos 2009, KP menyerahkan RM2,000 wang tunai kepada Mat Suhaimi. Mesyuarat diadakan dibilik 1514, Pearl View Hotel di Seberang Perai, Pulau Pinang.

Pada 9 September 2009, Mat Suhaimi menghubungi KP dan meminta RM35,000 sebagai “perbelanjaan Ramadhan”. Malam berikutnya, sekitar 11.25 malam, mereka berjumpa di Restoran Nasi Kandar di USJ12 dimana KP menyerahkan kepada Mat Suhaimi wang tersebut.

Jelas disebut bahwa semua wang ini adalah pembayaran untuk membantu Double Dignity (M) Sdn Bhd mendapatkan persetujuan dari Kumpulan Semesta Sdn Bhd atas permohonan untuk mengorek pasir di Selangor. Mat Suhaimi memberitahu KP bahawa mereka perlu membayar orang-orang tertentu didalam Kumpulan Semesta.

Pada 16 September, Mat Suhaimi menghubungi KP dan memberitahunya bahawa dia mahu mengadakan majlis berbukan puasa. Mat Suhaimi meminta KP untuk menganjurkannya, dan sudah tentunya menanggung kos tersebut. Mat Suhaimi juga meminta KP sebanyak RM5,000 sebagai elaun Pengarahnya.

Pada 17 September 2009, satu majlis berbuka puasa diadakan di sebuah Coffehouse di Hotel Legend di Kuala Lumpur. Pada malam yang sama, sekitar jam 8.45 malam, KP membayar kepada Mat Suhaimi dan Amirudin Shari elaun Pengarah sebanyak RM5,000 seorang.

Beberapa hari kemudian, Mat Suhaimi menghubungi KP dan meminta RM10,000 untuk membayar kos “jamuan Hari Raya”. Pada 30 September 2009, KP menemui Mat Suhaimi di Jaya Jusco di Kelang dan menyerahkan wang tersebut.

Pada 5 Januari 2010, Mat Suhaimi menghubungi KP dan meminta RM5,000. Kali ini, jumlah tersebut tidak dibayar secara tunai seperti sebelumnya tetapi dimasukkan terus kedalam akaun syarikat A&L Norash Enterprise (no akaun 100070023904) di Affin bank di Kelang. Transaksi ini dibuat pada 11 Januari 2010. (Lihat dibawah).

Norash Enterprise adalah syarikat yang dimiliki oleh Ashmali bin Osman dan isterinya Norlela binti Ahmad, kawan rapat Mat Suhaimi.

RM10,000 dikeluarkan secara tunai, RM12,500 dibayar kepada Farahsyamsyawati bt Sulaiman (Banker’s cheque: 0070210000117) dan RM27,500 dibayar kepada Smart Renovators Sdn bhd. (chek no 00702100000118) atas arahan Mat Suhaimi.

Berikut adalah perbualan telefon yang dirakamkan diantara Mat Suhaimi (no telefon 019-6185239) dan KP (no telefon 019-3958888) pada 6 Januari 2010.

SC: …itulah…pasal yang YB mintak 50 ribu nak ape…nak pakai 50 ribu boleh takde masalah…dalam minggu depan boleh?
Mat Suhaimi: Dalam minggu depan ye…
SC: Pasal saya nak setelkan akaun sikit…
Mat Suhaimi: Okay…
SC: Lepas tu takde masalah lah…
Mat Suhaimi: okay, okay, okay, hari Isnin boleh?
SC: Hari Isnin boleh…lagi satu YB…say mintak tolong satu…saya di Batang Kali ada tanah…geran…nak keluar pasir…pasir banyak lagi tu…
Mat Suhaimi: Berapa besar tanah tu?
SC: Dia 100 lebih ekar…
Mat Suhaimi: Nanti saya bincang dengan Azmin….tapi kena bayarlah…Azmin sedang collect duit untuk pilehanraya…
SC: ah, okay, okay…nanti kita bincang.
Pada 11 Januari 2010, KP menelefon Mat suhaimi dan perbualan tersebut adalah seperti berikut.
SC: Konfirm ye nombor ini?….Affin Bank ni?…
Mat Suhaimi: Confirm, confirm, confirm…
SC: Ni company…company siapa ni YB?
Mat Suhaimi: Ini….company…yang supply….yang buat event….
SC: okay, okay, okay, okay…confirm ye boleh masuk ye?
Mat Suhaimi: Ya, ya…
SC: Takut lah…nanti tak sampai kepada YB…
Mat Suhaimi: Jangan risau…okay…
SC: Nanti kalau boleh saya contact YB lah…so ini saya masukkan 50 ribu dalam akaun ini…confirm ye…
Mat Suhaimi: ha, okay, okay…yang Amir punya ada dengan Amir…

Dan berita tersebut tiba-tiba meletup. (Lihat laporan Bernama dibawah). Walaubagaimanapun, SPRM seolah-olah tidak dapat melakukan penyiasatan dan selepas dua tahun, kes ini masih lagi “dalam siasatan”. Malaysia Today mempunyai semua bukti, termasuk rakaman perbualan telefon, tetapi SPRM seolah-olah tidak mampu meneruskan siasatan.

Mengapa? Apakah SPRM sudah membuat perjanjian dengan Mat Suhaimi dan Amirudin, seperti yang mereka lakukan terhadap dua ADUN PKR di Perak (Jamaludin dan Osman Jailu) yang mana ditangkap dan kemudian melompat keluar dari PKR untuk mengelak dari dipenjara? (http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/2/1/nation/3172334&sec=nation)

Saya rasa, adalah lebih baik untuk menyimpan dua ADUN ini dan menjadikan mereka Trojan Horse didalam Pakatan Rakyat Selangor. Trojan Horse jauh lebih berharga dari seseorang yang dipenjarakan.

Perkara yang sama juga berlaku di Perak. dan inilah yang menjadi sebab kejatuhan Pakatan di Perak apabila dua ADUN PKR ditangkap ketika melakukan kesalahan dan kemudiannya dipujuk untuk melompat. Sekali lagi, kita mempunyai dua ADUN di Selangor yang ditangkap secara jelas melakukan kesalahan yang sama.

Tapi..Pakatan Rakyat mempunyai lebih banyak kerusi berbanding Perak. Jadi, kalaupun dua ADUN ini melompat, ianya masih belum membolehkan Umno merampas Selangor. Lebih baik membiarkan mereka, tetapi diikat, dan memaksa mereka seperti anai-anai..mengunyah dari dalam dan melakukan sebanyak kerosakan yang mungkin.

Saya masih ingat apabila Sultan Selangor berkata bahawa dia boleh bekerja dengan sesiapa saja asalkan negeri Selangor diuruskan dengan baik dan bebas dari rasuah. Baginda Sultan juga berkata bahawa dia tidak akan bertolak ansur dengan rasuah dan mahukan mereka yang terlibat didedahkan.

Tuanku!! sebagai rakyat yang setia dan salah seorang kerabat diraja Selangor, saya melakukan apa yang dititah, mendedahkan rasuah..tidak kira parti politik mana yang melakukannya.

Dan bagi mereka yang akan berkata “Mengapa sekarang?”..saya nak tanya “Bila?”. Kalau didedahkan selepas Hari Pencalonan dan sebelum Hari Mengundi, masa tu dah terlambat. Umno sudah tentu akan menggunakan isu ini. Sekurang-kurangnya, sekarang..Pakatan Rakyat masih mampu melakukan sesuatu tentang ini dan meyakinkan pengundi bahawa ia mengurus negeri dengan bersih dan telus. Apakah Pakatan Rakyat mentadbir negeri Selangor secara tidak bersih dan tidak telus?

Apa pun, tunggu beberapa pendedahan lagi tentang kebobrokan yang berlaku di Selangor. Ada banyak lagi yang akan didedahkan…dan ini hanya permulaan.

—————————————————–

MACC still investigating Selangor sand-mining scandal: Nazri

(Bernama, 24 June 2010) — The Malaysian Anti Corruption Commission (MACC) will continue investigations into the alleged graft in the Selangor sand-mining scandal against state sand-mining concession Kumpulan Semesta Sdn Bhd, the Dewan Rakyat was told today.

Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz said MACC would investigate the allegations thoroughly and not leave any stones unturned during the course of investigations.
“Once investigations are completed, the investigation papers will be handed over to the Deputy Public Prosecutor,” he told Wee Choo Keong (Bebas-Wangsa Maju) in a written reply at the Dewan Rakyat here today.

Wee had wanted to know whether any action had been taken or would be taken by MACC over a report made by Kapar Member of Parliament S. Manikavasagam (PKR) with regard to the alleged sand-mining graft involving Kumpulan Semesta Sdn Bhd.

Mohamed Nazri said MACC had already taken action on illegal sand-mining syndicates in a number of states, including Selangor.

“So far, 42 offenders have been detained and 22 cases have been filed in court,” he said.













Cerita Dari Sini

Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List