UMNO Boleh Berdemo Jika Pakatan kuasai Putrajaya

on Jun 20, 2012



Kesungguhan Pakatan Rakyat (PR) menyuburkan demokrasi dibuktikan apabila Umno akan dibenarkan berdemontrasi sekiranya Pakatan menawan Putrajaya dalam pilihan raya akan datang.
Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata pada masa itu Pakatan akan memberi ketetapan bahawa polis tidak akan memakai gas pemedih mata sekirannya perhimpunan Umno berjalan dengan aman.
“Sebagai rakyat dan pemimpin, PR akan menyuburkan demokrasi sebab apa yang penting, berikan demokrasi itu kepada rakyat. Ia istrumen penting yang kita rasakan Umno memang perlu pada waktu itu.
“Mungkin mereka pun pada waktu itu akan kerap buat demontrasi,” ujar beliau dalam program ‘Debat Sinar’ yang bertajuk ‘Demonstrasi Jalanan: Meruntuh Atau Mengukuh Demokrasi’ malam tadi.
Salahuddin, yang juga MP Kubang Kerian mewakili Pakatan, manakala Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah mewakili Umno-BN.
Salahuddin memberi jaminan bahawa pihak polis akan bertindak lebih profesional berbanding di dalam peristiwa himpunan BERSIH 3.0 pada April 28 lalu.
“Insyaallah pada masa itu kita akan berikan SOP (Piawaian Prosedur Operasi) yang profesional kepada Polis Diraja Malaysia, tidak ada gas, tidak ada belantan.
“Sejauh mana yang kita tahu, selagi demontrasi itu aman tidak bersenjata.
“Pada ketika itu Insyaallah kalau Datuk Saifuddin masa tu dah sertai PR dan jadi Menteri Dalam Negeri dia akan pastikan selagi mana ia aman dan tidak bersenjata,” katanya lagi dalam debat yang diadakan di Auditorium Kompleks Media Karangkraf di sini.
Salahuddin turut menjelaskan, Umno sendiri mula menerima demontrasi jalanan sebagai sebahagian dari demokrasi apabila parti itu kerap menganjurkan demontrasi terhadap Kerajaan Pakatan Pulau Pinang dan Selangor.
“Umno pun sekarang ini mungkin belajar nak jadi pembangkang, mula buat demontrasi,” ujar Salahuddin.



Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List