Sejarah Tercipta, Zulfahmi Naiki Podium Moto3 Malaysian GP 2012

on Oct 21, 2012






Sepang: Sejarah tercipta petang ini apabila pelumba Malaysia Zulfahmi Khairuddin dari pasukan AirAsia-SIC-Ajo berjaya menaiki podium dengan menduduki tempat kedua di dalam kejuaraan Moto3 selepas mencatatkan masa 40'54.151s. 

Pelumba Jerman Sandro Cortese dari pasukan Red Bull KTM Ajo merangkul kejuaraan Moto3 selepas mencatatkan masa terpantas 40 minit 54.123.

Tempat kedua ialah pelumba Malaysia Zulfahmi Khairuddin dari pasukan AirAsia-SIC-Ajo , manakala penunggang Jerman Jonas Folger dari Mapfre Aspar Team Moto3 di tempat ketiga dengan masa 40'54.370s. 

Sejak semalam lagi sejarah telah tercipta apabila pelumba Moto 3 Malaysia, Zulfahmi Khairuddin memulakan perlumbaan di Motogp Sepang di petak pertama.

Zulfahmi mencatat sejarah sebagai pelumba pertama Malaysia dan Asia yang memulakan perlumbaan di petak pertama dalam kategori Moto 3 yang menggantikan kategori 125 bermula awal tahun ini dan pada hari ini sekalipun menduduki tempat kedua, tetap merupakan satu sejarah kerana ini merupakan kali pertama Malaysia menaiki pentas podium di dalam mana-mana perlumbaan kelas Grand Prix.






Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List