PKR = Parti Katak Ramai.......???

on Feb 3, 2011

Penubuhan PKR sebenarnya satu langkah proaktif yang dinamik bagi mewujudkan satu bentuk politik baru yang releven dengan iklim masyarakat di Malaysia.

Lahirnya, PKR bukan satu kesilapan tetapi kelahirannya tepat pada masa dan keadaan. Ia memberi satu alternatif baru kepada dunia politik tanah air. Prinsip dan teras perjuangannya yang berteraskan keadilan buat semua, dinamik sekali dan ia mampu menggugat kedudukan UMNO/BN yang masih totok dengan perjuangan yang bersifat vertikal, yang berasaskan kaum masing-masing. Eeeeiiyaa..... It's sooo... OUDATED!!

Dan, satu lagi langkah dinamik yang diambil oleh PKR adalah apabila ia bergabung tenaga bersama parti-parti 'veteran' popular seperti PAS dan DAP dalam satu pakatan iaitu Pakatan Rakyat. Ini merupakan satu strategi yang sungguh menyegat. Malah, UMNO/BN telah pun merasai bisa sengatannya.

Sebab itu, PKR diserang dengan pelbagai jenis 'peluru', terutama peluru 'katak'. Melalui lompatan kekatak ini, UMNO/BN cuba memberi gambaran seolah-olah PKR sudah lemah dan tidak lagi diyakini perjuangannya. Kononnya, PKR sudah kehilangan kepercayaan dari dalam dan juga luar.

Fuuhh... nuisance betol kekatak ini. Dan... dalam PKR memang terlalu banyak katak . Katak-katak ini masih banyak gen UMNO dan gen MIC dalam diri mereka. Yang keluar, keluar..... tetapi yang dok ada di dalam rasanya, masih banyak lagi.

Lantaran itu, akromin yang sesuai untuk PKR ialah Parti Katak Ramai. In fact, katak-katak inilah yang telah menutup wajah sebenar PKR. Ini ialah pendapat dan komen daripada seorang pembaca:

Oleh sebab itu, untuk menyerlahkan 'wajah' sebenar Parti Keadilan Rakyat, katak -katak ini mesti di-'flush'kan dengan segera. Yang berambus secara suka rela... alhamdulillah. Yang degil dan telah dikenal pasti mempunyai gen perosak, flushkan mereka agar masuk ke dalam 'Septic Tank'. Biar mereka bertapa di situ.

Sebenarnya, katak-katak ini tersilap masuk kawah. Mereka ingat.... PKR, kawah yang boleh menjanjikan kesenangan seperti kawah UMNO/BN. Apabila dapat jadi wakil rakyat dan memegang jawatan tinggi dalam parti, mulalah lupa diri dan lupa daratan. Mereka mula menggunakan kedudukan dan jawatan untuk mencari kekayaan.

Mereka mula bermegah-megah dan bermewah-mewah. Ada yang 'bikin baju' tetapi tak ukur ikut badan sendiri. Badan gedempol tapi tak sedar diri.... Akhirnya, apa yang dipakai, rabak. Aha, rabak yang membawa padah. Lepas tu, mula mengelabah dan mula menyalahkan parti dan kepimpinannya.

Parti pulak, on the other hand... tidak mahu tolerate dan bertolak ansur dengan sikap kekatak lupa daratan ini. Ini kerana prinsip perjuangan parti mesti dijaga agar tidak dicemari. Lantaran itu, kawah.... yang dulu, air di dalamnya sejuk dan nyaman, tempat katak berendam dan berenang, kini mula terasa panas. Panas yang semakin pijor... dan membuatkan mereka semakin mengelupor.

Akhirnya, kekatak petualang durjana..... mula melompat keluar, sekor demi sekor. Alhamdulillah..... tak jadi masalah. Tiada katak, Parti Keadilan Rakyat pasti akan lebih terserlah wajahnya.

Namun, kita kena terima realiti yang PKR tidaklah maksum. Ia masih ada kelemahan dan kekurangan. Seelok-eloknya dan sewajarnya, segala kelemahan serta kekurangan mesti dibaik pulih dan ditangani. Sebaliknya.... segala kekuatan pula mesti diperkukuh bagi meng-'umph'-kan nya lagi. Biar UMNO/BN terkincit dan tercirit!!

InsyaAllah.... PKR serta rakan-rakannya dalam Pakatan Rakyat,TIDAK AKAN RUNTUH. Sebaliknya, mereka akan TETAP KUKUH DAN UTUH untuk menempuh PRU13 yang akan datang.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List