SIAPA SEBENARNYA PEMBELOT...? "Tilam lama tukar baru....!!"

on Aug 29, 2011




Tok Janggut was a traitor. He committed treason. So they killed him and hung his body upside down along the banks of the Kelantan River and left it there to rot. And yet he is also a patriot and the Kelantanese revere his name.


Jose Rizal was a traitor. He committed treason and so they put him to death. And yet he was also a patriot and is now considered the Philippines’ national hero. If you were to smear his name while on a visit to Manila, they would probably have to send your body home in a coffin, if there is anything left of you by the time they finish with you.


George Washington was a traitor. He committed treason. And yet he was also a patriot and they named the capital of the United States of America after him. The only thing is the British were not able to capture him and put him to death. So, fortunate for him, he went on to become the First President of America.


Gandhi was a traitor. He committed treason. The British would have loved to kill him if they dared do so. But they did not dare do so because he was so popular. So the British decided to give India independence and take a slow boat back to England with their tail between their legs.


Joan of Arc was a traitor. She committed treason. So they captured her and burned her alive at the stake. And yet she was also a patriot who rallied the French against the English who had illegally occupied French territory.


Mary Queen of Scots was a traitor. She committed treason. So Queen Elizabeth I arrested her and put her to death. And yet she was a patriot who opposed the Queen’s inquisition where thousands of Catholics were rounded up and burned alive for what the Church of England considered heresy.


Nelson Mandela was a traitor. He committed treason. So the Apartheid government of South Africa jailed him on an island for 27 years while many of his comrades were either jailed together with him or were assassinated by the police. And yet he was a patriot who fought for South Africa and went on to become the first post-Apartheid President of that country.

Yes, I can go on and on and write pages and pages about traitors who committed treason who were also patriots. But I think my point has been made. And that point is one man’s traitor is another man’s patriot.

So, whether you may think that so and so is a traitor or a patriot, that is your point of view. It all depends on what point of time in history you are looking at the event and which side of history you are looking at it.

So, whether Mat Sabu is a traitor or a patriot, that is left to be seen. It depends on who you are and where you stand on the matter. It also depends on at what point in time you are making this judgement. 

Moses, Jesus Christ and Prophet Muhammad were also traitors who committed treason as well as Prophets who guided mankind. Again, it depends on who you are and at what point of time you are judging Moses, Jesus Christ and Prophet Muhammad.

I take it now you get my point.




[""Gambar mayat Haji Mat Hassan atau Tok Janggut sedang digantung songsang selepas diarak sekeliling bandar Kota Bharu"

Tatapilah gambar tersebut dan perhatikan ada dua orang yang terdapat didalamnya. Satu gambar mayat Haji Mat Hassan atau Tok Janggut dan satu lagi gambar seorang anggota polis yang di arah menjaga walaupun cuma sudah menjadi mayat.
Saya tersentuh melihat gambar tersebut dan setelah membaca rencana yang ditulis oleh Raja Petra. Jadi yang mana satukah PATRIOT dan yang mana satukah PEMBELOT?
Sudah tentulah hari ini seperti yang kita semua tahu Tok Janggut adalah Patriot yang berjuang menentang penjajah British tanpa sebarang upah pun sehingga nyawanya terkorban.
Yang satu lagi tentulah gambar seorang Pembelot yang dibayar gaji oleh British seperti juga Musa Hassan sewaktu bekerja dalam pasukan polis.
Menurut pengalaman saya yang pernah bekerja dalam jawatan polis, dan saya rasa samalah juga dengan lain lain orang yang sedang atau pernah bertugas dalam jawatan polis,pada waktu mula masuk bekerja polis tu asal niatnya bukanlah nak mempertahankan nusa dan bangsa tetapi kerana nak mencari upah dan untuk mendapat sesuap pagi dan petang.
Saya percaya niat masuk menjadi anggota polis dan tentera itu bukanlah nak pertahankan nusa dan bangsa. Bukan bukan bukan dan bukan. Yang utaama adalah kerana ada upah dan gajI dan sebagai mata pencarian.
Sememangnya memang itulah budaya kita orang Melayu. Apatah lagi dalam awal awal sejarah dalam tahun tahun 40an 50an dan 60an memang bidang kerjaya orang Melayu adalah menjadi kakitangan kerajaan sebagai anggota polis,tentera,kastam,imigresyen dan sebagainya. Memang itu pun yang disukai kerana ada pendapatan sampingan "rasuah"
Banyak lagi yang ingin saya ceritakan mengenai kerjaya polis ini tetapi cukuplah setakat ini.Insya Allah akan saya ceritakan di kesempayan akan datang.]
    sumber  :- malaysiatoday




Rakaman video ceramah diserah kepada Mat Sabu




KUALA LUMPUR, 29 Ogos — Rakaman video Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu ketika berucap di Pusat Pendidikan Islam Padang Menora, Tasek Gelugor — didakwa menyentuh mengenai pejuang-pejuang kemerdekaan dan komunis dan dilaporkan sebagai bahan kontroversi oleh media Umno sejak beberapa hari lalu difahamkan telah diserahkan kepada beliau malam tadi.

Rakaman itu diserahkan oleh organ parti, Harakah cawangan Pulau Pinang.
Laporan Harakahdaily menyebut ia akan disampaikan terus kepada Mohamad (gambar)untuk diteliti semula ucapan kononnya beliau menyokong tindakan komunis menyerang Pondok Polis Bukit Kepng pada 23 Februari 1950.
Laporan itu berkata, rakaman yang diperoleh daripada seorang peminat orang nombor dua PAS itu dan diberikan kepada Mohamad semasa majlis berbuka puasa di Surau Al Ghufron, Kuala Bekah, Penaga.
Semalam, Mohamad menegaskan akan meneliti terlebih dahulu ucapanya dalam rakaman berkenaan dan sekiranya didapati Utusan Malaysia sengaja menokoh tambah cerita yang bukan-bukan, maka tindakan undang-undang akan diambil.
Utusan Malaysia dalam laporan muka depannya semalam dan kelmarin menyiarkan Mohamad sebagai mendakwa Muhammad Indera, lelaki yang bersekongkol dengan Goh Pen Tun dan 200 anggota komunis adalah hero sebenar, bukannya 25 anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan di balai tersebut.
Selain itu, Utusan melaporkan, timbalan presiden PAS itu, dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang pada 21 Ogos lalu, turut mendakwa Datuk Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman tidak layak dianggap sebagai pejuang kemerdekaan kerana menganggap mereka sebagai pegawai British.
Berdasarkan laporan Utusan, pelbagai pihak dari Umno dan pertubuhan bukan kerajaan mengecam Mohamad.
 sumber :- harakahdaily


Dalam polemik Utusan Malaysia dan Musa Hasan melabelkan Mat Sabu pengganas kesan dari ucapan beliau mengenai pejuang kemerdekaan dan komunis, aku rasa wajar semua pihak menilai kenyataan Mat Sabu dilihat dari konteks keseluruhan ucapannya.

Oleh itu wajarlah Mat Sabu meneliti ucapan beliau tersebut sebelum mengulas lanjut. Dan itulah yang beliau sedang lakukan.


Memang ada banyak sejarah yang telah diselewengkan oleh Umno untuk kepentingannya. Burhanuddin Helmi, Dr. Zulkifli Ahmad, Mat Kilau, Ahmad Bustamam dan ramai lagi tidak pernah diberikan recognition sewajarnya walaupun perjuangan mereka sama significantnya atau mungkin lebih dari jasa Tunku Abdul Rahman dan Tun Razak (yang telah menyerahkan Singapura kepada Lee Kuan Yew). Mereka tidak cukup dihargai kerana mereka bukan dari Umno.

Sebab itu kata-kata Alex Haley itu benar.

Tentang gesaan Musa Hasan agar Mat Sabu dikenakan tindakan ISA, kita juga wajar sekali menilai manusia yang bernama Musa Hasan ini akan sejarah yang beliau sendiri cipta. Pada aku, beliau tidak lebih dari saudagar tilam second hand saja.

Kepada rakyat Malaysia, tumbangkan kerajaan BN yang bankrap moral ini jika mahu melihat sejarah sebenar negara kerana semua diktator dunia dilihat hebat kerana mereka menulis sejarah mereka sendiri. Jika Mubarak tidak tumbang, kita tidak tau apa sebenarnya yang dilalui oleh rakyat Mesir. Begitu juga Stalin, Gadaffi, Saddam Hussin, Hitler dan lain-lain.

Setuju bebeno teman dengan tulisan RPK ni...


sumber  :- http://kopitiam-bang-nan.blogspot.com


Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List