RAMAI menjangkakan sebaik sahaja berakhirnya Ramadan, maka iklim politik tanahair akan kembali membahang, malah suhunya diramal meningkat dengan drastik sekali, terutama ketika teka-teki tarikh pilihan raya umum ke-13 menjadi bualan ramai.
Rupanya belum pun bulan penuh keberkatan dan keampunan itu meninggalkan kita, di hari-hari akhir yang menjanjikan “pembebasan daripada api neraka”,
Utusan Malaysia sebagaimana lazimnya, mencetuskan isu kontroversi, juga melibatkan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu. Ia kemudiannya disambut oleh siaran berita TV hampir saban malam. Beliau diserang kiri kanan, depan belakang.
Sejak Jun lalu, sebaik dipilih dalam muktamar parti, Mat Sabu menjadi buruan media. Lanjutan perhimpunan Bersih, 9 Julai, namanya yang sudah sedia popular tambah glamour apabila pihak polis mendakwa beliau memanipulasikan kes penangkapannya.
Hatta pembedahan kakinya pun mahu diungkit. Tidak selesai di situ, kos rawatan beliau turut dipolemikkan oleh Pemuda Umno.
Kebetulan ketika Utusan menimbulkan ucapan Mat Sabu yang mempersoalkan ketepatan sejarah perjuangan kemerdekaan negara, dengan mengambil kes Bukit Kepong sebagai salah satu contoh, Harakah bercuti dua keluaran.
Ramai pembaca mengeluh, sekali gus “sakit hati”, melihatkan media di bawah kawalan Umno “se suka hati” memalitkan tuduhan buruk dan fitnah jahat terhadap PAS, tanpa kehadiran Harakah se bagai “pengimbang”. Di masa de pan, mereka mengharapkan Harakah dapat memendekkan “cuti rayanya”!
Serangan terhadap Mat Sabu sebenarnya adalah usaha berterusan Umno untuk “menghitamlegamkan” wajah PAS menjelang PRU13 khususnya di kalangan pengundi Melayu. Dalam pilihan raya paling kritikal dalam sejarah politik moden Malaysia itu nanti, kerajaan mungkin bertukar tangan jika PAS berupaya meraih lebih banyak sokongan daripada masyarakat Melayu.
Berbanding parti-parti pembangkang lain, PAS sejak awal pe nubuhannya pada 1951 dan pembabitannya dalam pilihan raya persekutuan yang pertama pada 1955, dilihat sebagai seteru terbesar atau saingan terdekat Umno-Perikatan.
Meskipun hanya menang satu kerusi pada 1955, ia begitu mengejutkan bukan sahaja kepada Per ikatan yang dipimpin Tunku Abdul Rahman, malah British sen diri memandangkan PAS dilihat sebuah parti yang kerdil dan lemah.
Oleh kerana bimbang kebangkitan PAS selepas merdeka, Pesuruh jaya Jeneral British bagi Asia Tenggara, RH Scott, pada Mei 1957, diarah menyediakan kertas kajian mengenai kerajaan Perikatan dan peluangnya untuk me nang pada 1959.
Mengapa British begitu bimbangkan kebangkitan PAS, sebuah parti kecil yang hanya memenangi satu kerusi ketika itu? Bagi menjaga kepentingannya, British hanya mengharapkan Perikatan, sebuah parti pro-Barat, yang mempunyai dasar selaras dengan kehendak British.
Bagi British, masa depan Tanah Melayu amat penting kepadanya, disebabkan empat faktor. Pertama, sebagai pembekal sumber mentah dan penyumbang mata wang. Kedua, sebagai sebuah negara di mana berjuta paun modal British dilaburkan.
Ketiga, sebagai pang kalan British. Keempat, sebagai simbol pengaruh British di rantau Asia.
Kerajaan Perikatan bukan sahaja membenarkan tentera British ditempatkan di Tanah Melayu selepas merdeka, tetapi juga bersetuju menganggotai Komanwel dan memeterai perjanjian pertahanan dengan Britain. Ia juga berjanji ti dak akan memilik-negara harta atau pelaburan British.
Scott berpendapat kerajaan British mesti membantu mengukuhkan kedudukan Perikatan ba gi memastikan Perikatan kekal berkuasa selepas merdeka. Bagi Bri tish, PAS dan Parti Rakyat di lihat anti-imperialis dan anti- Komanwel. Kepentingan British akan terjejas dengan teruk jika Perikatan kalah.
Pada hemat saya, isu terbaru mem babitkan Mat Sabu ini bukannya muncul secara spontan begitu sahaja. Ia adalah lanjutan da ripada serangan sistematik Umno ke atas PAS, yang dipacu dengan hebatnya selepas PRU12, yang menyaksikan Pakatan Rakyat menguasai 6 negeri (termasuk Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) dan menafikan majoriti dua pertiga BN di Parlimen.
PAS digambarkan sebagai parti yang begitu “kemaruk kuasa” hingga sanggup menggadai prinsip perjuangan Islam, rela di perkudakan oleh DAP, bersedia berkompromi dalam isu-isu agama termasuk kes murtad dan kristianisasi, serta yang terkini di tohmah menyanjung komunis, sambil menghina pasukan ke selamatan yang sebangsa dan seagama.
Saya cuba meneliti sepintas lalu ucapan Mat Sabu di Tasik Gelugor, Pulau Pinang, 21 Ogos lalu. Sebenarnya tiada sesuatu yang kontroversi atau mengejutkan pun. Bagi mereka yang sering mengikuti ucapan penceramah popular ini, Mat Sabu memang konsisten ketika mengupas dan membedah sejarah.
Begitu juga dalam kolumnya di Harakah yang banyak menganalisis isu-isu berkaitan hak asasi manusia dan demokrasi. Mat Sabu sering mengaitkan hujahnya dengan fakta sejarah, termasuk apabila menyentuh perkembangan terkini di Timur Tengah. Sukar untuk menyanggah kebenaran di dalam tulisannya.
Malah, penegasan Mat Sabu mengenai keperluan sejarah negara diperbetulkan atau ditulis se mua juga bukan pertama kali dibangkitkannya. Pemimpin PAS lain juga sering menimbulkan hal ini terutama di bulan kemerdekaan, setiap tahun. Mungkin agak sedikit berbeda apabila tema sebelum ini terfokus kepada peranan ulama dan golongan agama dalam menggembleng kuasa rakyat menentang penjajah.
Harakah sendiri pada tahun 2007, sempena perayaan 50 tahun kemerdekaan, menerbitkan sisipan khas, yang juga menekankan agar sumbangan semua pihak yang berusaha gigih membebaskan negara diiktiraf secara rasmi. Sejarah panjang proses kemerdekaan negara bukan bermula pada 1946. Ia bukan disebabkan semata-mata oleh penentangan ter hadap Malayan Union. Ratusan madrasah dan sekolah pondok tanpa tajaan pemerintah menjadi benteng paling berkesan kepada orang Melayu agar tidak hilang jati diri daripada proses pembaratan.
Inspirasi daripada tokoh-tokoh pembaharu Islam seperti Jamaluddin Al-Afghani dan Mohamad Abduh juga mencetuskan ke sedaran, termasuk pemimpin tempatan seperti Sayyid Syeikh al-Hadi, dan pengaruh akhbarakhbar al-Imam, al-Ikhwan dan Saudara. Tidak harus dilupakan nama-nama besar yang semerbak harum dalam sejarah, yang terkorban ketika menentang penjajah, seperti Tok Janggut.
Malah, kesedaran orang Melayu menentang MalayanUnion tidak boleh disandarkan hanya kepada Onn Jaafar. Bagi profesor sejarah, Dr Mohamad Redzuan Othman, peranan pemimpin agama yang berpusat di madrasah, yang merupakan jaringan paling berkesan menyebarkan kesedaran ini, cukup efektif bagi menggerakkan perjuangan rakyat menentang MalayanUnion.
Redzuan turut menegaskan bahawa sepanjang 1948 hingga 1951 berlaku kekosongan yang amat ketara dalam perjuangan ke merdekaan yang dimainkan ula ma dan golongan kiri. Perjuangan mereka tersekat apabila British mengisytiharkan darurat yang bukan semata-mata untuk membanteras golongan komunis tetapi juga golongan agama dan kiri, tetapi membenarkan golongan lain yang didominasi Umno terus melebarkan pengaruh.
“Waktu inilah golongan nasionalis yang dalam beberapa per juangannya direstui penjajah British membina kekuatan. Waktu ini Hizbul Muslimin (dalam usia beberapa bulan sahaja) yang peraran t ah neditulis ma n ulkan kemerungkin a a peraagama sa raktahun n sisipankan bebasrasmi.
es keermula abkan angan atusan ondok enjadi ang aratan. oh-toeperti Moha Mohamad Sabu, Timbalan Presiden PAS. juangannya berlandaskan Islam diharamkan dan pemimpinnya Abu Bakar al-Bakir dan lain-lain merengkok dalam penjara,” tegas Redzuan.
Dalam majlis Muzakarah Ulama 2007 di Ipoh pada 5 Julai, Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah menamakan Maahad al-Ehya as- Shariff, Madrasah Diniah Padang Rengas dan Madrasah al-Idrisiah Padang Rengas sebagai tapaktapak awal kesedaran bangsa Melayu menentang penjajah.
Baginda turut menamakan anak-anak negeri Perak seperti Dr Burhanudin al-Helmy, Ustaz Abu Bakar al-Bakir, Ustaz Baharuddin Abdul Latif dan Dr Zulkiflee Mohamad sebagai tokoh-tokoh yang terlibat aktif menyalakan sema ngat kesedaran bangsa. Raja Nazrin turut menyebut nama Mohamad Asri Muda, anak Kelantan tetapi menjadi guru di Maahad al-Ehya as-Shariff yang bertemu jodoh dengan Ustazah Sakinah Joned.
Ya, sejarah kemerdekaan negara perlu berlaku adil kepada semua.
Memang tidak mudah untuk merongkai kembali “fahaman” yang telah dipasakkan Umno dalam pemikiran masyarakat. Dan Umno akan mempertahankan habis-habisan “legasi” palsunya itu. Selama ini ramai yang “tersihir” dengan dakwaan bahawa Umno yang memonopoli perjuangan kemerdekaan.
Pada tahun ini, hari merdeka bukan sahaja akan diingati kerana jatuh bersamaan pada hari raya Aidilfitri, tetapi memori mengenainya pasti lebih lama bertahan disebabkan “kejutan” Mat Sabu yang disensasikan Utusan.
Kontroversi ini dilihat langkah mula bagi merintis jalan membuka simpulan mati sejarah yang dipesongkan itu. Di peringkat awal mungkin nampak PAS seolaholah terjerat dan banyak pihak, ter masuk yang simpati dengan pembangkang, seperti marah di atas “keceluparan” Timbalan Presiden PAS itu. Mereka bimbang isu ini menjadi senjata tajam Umno dalam kempen PRU13 nanti.
Apa pun, kini giliran Umno pula untuk menjawab. Tidak mus tahil senjata itu akan menikamnya kembali. Yang penting siri penerangan harus berjalan lancar ke akar umbi. Tembelang Utusan akan tersingkap akhirnya.
“Permainan sentimen” ini tidak selamanya dimenangi Umno.
Dan jangan lupa, hari merdeka belum dirayakan lagi. Isu ini tentu akan memakan masa lebih lama dibahaskan sebelum kontroversi baru dicetuskan Umno.
Dalam pada itu, Saya tertarik dengan ungkapan Mat Sabu dalam ceramahnya di Tasik Gelugor itu, yang tidaklah menolak secara total sumbangan pemimpin Umno: “Kalau nak letak Tunku Abdul Rahman, Dato’ Onn pun takpalah (sebagai pejuang kemerdekaan), te tapi kenalah letak juga Dr Burhanudin Al-Helmi, Ustaz Abu Bakar Bakir, Ahmad Boestamam, Ibrahim Yaakob, Mat Kilau dan lain-lain penentang British.”
Secara peribadi, saya cukup teruja melihat proses Mat Sabu “menulis” sejarah kemerdekaan negara yang selama ini telah dipesongkan oleh Umno. Beliau telah memulakan “bab pertama” dengan jayanya. Menjadi tanggungjawab sejarawan yang jujur dengan disiplin ilmu untuk meneruskan kerja yang dirintis oleh Mat Sabu ini.
Ahmad Lutfi Othman
0 comments:
Post a Comment