Dakwaan tiada siasatan kes Scorpene, bohong

on Nov 29, 2012






KUALA LUMPUR: Tindakan Umno BN yang cuba memberi gambaran bahawa tidak berlaku sebarang siasatan di Paris berhubung kes Scorpene adalah pembohongan semata-mata.

Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang mengikuti taklimat Scorpene di Singapura semalam, berkata siasatan kes itu sedang berjalan dengan lancar.

Menurut, Sivarasa Rasiah (PKR-Subang) hakim kes tersebut mungkin akan datang ke Malaysia Januari atau Febuari tahun depan sekiranya ada perkembangan terkini berhubung kes itu.

"Kenyataan BN bahawa tidak ada apa-apa berlaku di Paris adalah bohong, siasatan sudah dibuat dan berjalan penuh, malah senarai saksi sudah diterima oleh dua orang hakim," katanya.

Sementara itu, Dr Hatta Ramli (PAS-Kuala Krai) menyifatkan Umno BN seolah-olah tidak mahu langsung perkara yang benar didedahkan kepada rakyat negara ini.

Katanya, Ahli Parlimen BN kecewa sebab Singapura membenarkan Peguam Perancis Apolene Cagnat masuk ke negara itu. 

"Ini seolah-olah hasut negara lain untuk bertindak sama dengan mereka," katanya dalam sidang media di lobi parlimen.

Hatta yang juga mengikuti taklimat itu berharap tujuh individu yang disapina buat kali kedua agar bersedia untuk disiasat.

Khalid Samad (PAS-Shah Alam) berkata, kes ini adalah kes serius dan prosesnya berjalan dengan baik bukannya remeh-temeh sebagaimana dianggap oleh BN. 

"Mereka (Perancis) tidak akan buang masa untuk lakukan siasatan dengan terperinci, mereka sudah rasa kes ini ada 'strong' dan akan bawa ke perbicaraan.

"Saya bertanya kenapa mereka begitu berminat dengan kes ini, mereka jawab, ia adalah prinsip sistem perundangan kerajaan Perancis mahu banteras rasuah di semua peringkat walaupun hakikatnya mereka sendiri yang untung," katanya. 

Jelasnya, kerajaan perlu bersikap terbuka dalam kes ini, dan kerjasama dengan Peguam Negara amat penting.

"Kita rayu pada Peguam Negara untuk tunjuk sikap bahawa beliau boleh bagi kerjasama dalam kes ini.

"Kalau ada permintaan maklumat perlu ada kerjasama dari Peguam Negara," katanya.




Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List