Kongsi bersama kemana wang rakyat 'digunakan' dan kenapa amalan sebegini mesti dihentikan dengan SEGERA.!!

on Jan 30, 2013





Ni kilang yang mengeluarkan semikonduktor untuk product MP3 dan yang berkaitan dengan ICT... sound good.. nothing extra ordinary...made in Malaysia lagi..!! tapi yang jadi masalah, syarikat ini pemegang saham terbesarnya adalah Khazanah Holding yang merupakan badan pelaburan milik negara..dan sehingga hari ini Khazanah telah menyuntik sebanyak RM1 Billion ringgit wang rakyat untuk memastikan syarikat ini terus wujud.

walaupun sebenarnya cash depositnya berada diparas -3.4 Billion!!! Ni satu contoh... syarikat rugi berbillion ringgit tapi tetap hidup atas dana awam.. seolah rakyat adalah ATM duit... kenapa tidak dihentikan operasi saja dari membiarkan berbillion lagi wang rakyat lesap begitu saja..? sedangkan 1 billion ringgit sudah lebih dari mencukupi untuk membina pelbagai kemudahan prasarana rakyat..?? Amalan ni MESTI dihentikan.. 


Sebaik saja PR meneraju negara.. alasan pekerja akan kehilangan sumber pendapatan tapi dalam masa yang sama membiarkan wang rakyat mengalir begitu saja tidak boleh diterima.. kerajaan yang cekap mesti memastikan kebajikan rakyat diutamakan..projek yang merugikan rakyat.... sebenarnya merugikan negara.....

Kesilapan Khazanah Holding kerana mereka membeli syarikat diluar sana sebagai satu cabang pelaburan... sebagaimana mereka membeli kepentingan saham dalam SP-Setia baru baru ini... ada yang berjaya dan ada gagal.. Silterra gagal kerana Malaysia bukan nama besar dalam industri ini yg memerlukan budget yang cukup besar untuk bersaing dengan syarikat gergasi seperti Intel, Samsung, Texas, AMD dan pelbagai lagi.. 

kenapa risikokan wang rakyat untuk dilaburkan dalam perniagaan yang berisiko tinggi..? 

Pasal tu bila Anwar cakap berbillion wang rakyat boleh diselamatkan dan diguakan balik untuk projek berorientasikan rakyat seperti pendidikan percuma... ianya memang boleh dilakukan..!! tapi dengan syarat. pengurusan kewangan mesti BUKAN seperti sekarang.... jumlah wang negara yang 'hilang' tanpa dapat dikesan menjangkau RM1 trillion...!! kemana perginya wang sebanyak itu?.. pasal tu kroni kaya raya.. mereka dapat duit haram melalui pengubahan wang hasil kegiatan haram..!!

Kini baru kita faham bagaimana wang negara dilarikan penyamun.

Kita rakyat yang menyokong PR mesti tahu apa perlunya kita menyokong.. kena ada perbezaan antara BN dan PR...apa yg BN dan UMNO tawarkan dan apa yang PR tawarkan.. kita memilih PR kerana mereka lebih mesra rakyat dan meletakkan kebajikan rakyat sebagai paksi utama... dan kita menentang UMNO BN kerana mereka tidak tahu untuk menguruskan negara..!! rakyat tidak hanya boleh berpuas hati kerana kerajaan mahukan kita berpuas hati.. tapi...!! kita yang memastikan kepuasan hati kita dan mahukan kerajaan memenuhinya mengikut acuan kita...

Perasaan tak kenapa kita jauh ketinggalan dibandingkan dengan singapure..?? tidak ada kurangnya kita dari segi pelabuhan, dari segi sumber asli dan dari segi tarikan pelaburan..tapi apa yang kita ketinggalan dari segi pengurusan berintergriti dan berkualiti.. itu yang kita tak ada sejak berpuluh tahun dulu.. kalau tidak.. tak mungkin............... 

Dimana UMNO kuat.. disitu Melayu merempat..!! Bukan tu saja. peningkatan harga barang menyebabkan nilai mata ringgit susut nilainya.. ini semua kena mengena dengan kempen untuk menjadi negara maju dan berpendapatan tinggi yang dicita cita oleh pemerintah.. benchmark diukur dari segolongan kumpulan rakyat yang kaya raya.. bukan diambil dari skop yang sebenar iatu kumpulan majoriti.. jadi itulah yg berlaku.. cara hidup mereka golongan ini diambil sebagai garis panduan untuk semua.!!! akibatnya kenaikan kos sara hidup mengesankan kita golongan majoriti, tapi golongan kaya raya yang minoriti ini terus meraih kekayaan dari skim 'perlindungan' oleh kerajaan penyamun.

By : Raja Muhd Sahrin 




Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List