Siapa Pemimpin BN berketurunan Sulu?

on Mar 17, 2013




Dia seorang ahli politik Tausug dari Semporna, Sabah.

Datuk Seri Shafie Apdal, datuknya dari etnik Sulug, Jolo dan ibunya dari etnik Sama-Bajau adalah orang yang bertanggungjawab menghidupkan Pesta Lepa-Lepa atau Pesta Sambulayang yang diadakan setiap tahun di Semporna.

Pesta Lepa-Lepanya menjadi kejutan budaya kepada Sabahan yang selama ini tidak pernah didedahkan dengan Pesta Kesultanan.

Sebenarnya Pesta lepa-Lepa ialah Pesta Sambulayang iaitu suasana perarakan di laut menyambut Sultan Sulu dan para Datu Diraja.

Sultan Sulu semenjak dulu telah memberi keistimewaan kepada etnik Sama-Bajau di laut untuk mengarak atau menyambut ketibaan Sultan.Satu protokol yang telah membudaya dalam institusi Kesultanan Sulu.

Etnik atau kaum Taguimah mempunyai perhubungan yang panjang dengan etnik Sama-Bajau yang mahir dilaut dan penyelam yang handal.

Para sarjana barat menggelar etnik Sama-Bajau di Sulu adalah penyelam yang terbaik di dunia.

Malah ketika era Sulu Zone, Sama-Bajau lah yang menjaga laut bersama etnik Iranun.

Maka, sebagai mengingati sejarah, Datuk Seri Shafie Apdal telah berjaya melestarikan kebudayaan Tausug & Kesultanan Sulu di Semporna. -nanatanjungcafe74


Pemuda Disyaki Pengganas Memakai Baju Bergambar Shapie Apdal


Naib Presiden UMNO Datuk Shafie Apdal meminta kerajaan menyiasat hubungan Anwar dengan Nur Misuari.

Bagaimana dengan yang ini tak nak minta disiasat ker?

Pengganas yang ditangkap di lahad Datu baru-baru ini bukan sahaja memakai baju Shafie Apdal bahkan TIDAK DIGARI SAMA SEKALI!.

Shafie patut disiasat sama! 
-fb Ghazali Suhaili.



Siasat Shapie Apdal, Bukan DSAI


Baru sekarang si Bedal dan bebal ni nak bersuara.

Semasa Lahad Datu di serang di mana dia?Tiba-tiba muncul suruh siasat DSAI apa lu cita!!!..

Kalau nak siasat DSAI rasanya tak ada masalah dari pihak DSAI mau pun PR..

Aku juga minta pihak kerajaan Malaysia siasat Shafie Apdal sekali kerana salah seorang pengganas Sulu yang di tangkap memakai baju BN yang ada muka dia.

Dan satu lagi Shfiea Apdal juga salah seorang yang berketurunan sulu amacam!!!..

Kalau setakat bergambar dan ada perhubungan baik antara DSAI dan Misuari itu menjadi isu bagaimana pulak dengan pemimpin Umno yang terang-terang ada ahlinya dari kalanggan orang Sulu macam mana pulak?

Sehinggakan ada yang menyertai pehimpunan Umno…Kenyataan Puteri Jacel Kiram yg menyatakan krisis Sulu adalah rancangan pemimpin tertinggi UMNO dan Presiden Aquino kena juga disiasat..!!

Shafie Bedal dan kepimpinan Umno harus di siasat sebenarnya bukan DSAI..Kerana segala berpunca dari pemberian IC oleh Tun Mahathir,Seharusnya Tun Mahathir harus di siasat bersama Najib dan bukannya DSAI..

Kalau benar kerajaan Malaysia tidak terlibat bagaimana sehinggakan 200 orang yang di lengkapi dengan senjata boleh membolosi perairan Negara dengan begitu mudah.

Siapa yang menjadi dalangnya.

Isu ini tidak di timbulkan sedangkan ini isu keselamatan negara..Kenapa kerajaan mengambil mudah sehinggakan tiada siasatan menyeluruh tentang bagaimana pengganas Sulu boleh menembusi kawalan keselamatan negara kita dengan begitu mudah.Ini yang sepatutnya di siasat bukan isu bergambar dan sering bertemu dengan Misuari..

Najib juga terlibat dengan perjanjian pemberian tanah kepada pengganas Sulu..Najib kena perjelaskan dulu tentang janji ini sebelum menyiasat DSAI..

Safie Afdal kena cermin muka tu dulu ya..siasatan skandal hang dengan artis pun dah tak dengar cerita…



Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List