Kenapa Begitu Sukar Dedahkan Identiti Suspek....???

on Sep 13, 2010

Inilah wajah sebenar dua suspek utama kes pembunuhan Sosilawati itu


Soalnya sekarang, kenapa begitu sukar untuk pihak terbabit "melaporkan identiti suspek" berkenaan. Kesukaran ini menimbulkan kemuskykilan dan keraguan, seolah-olah ada perancangan lain yang mahu dibuat terhadap kes ini. Mungkinkah akan berlaku lagi kehilangan "rekod perjalanan ke Malaysia" seperti yang berlaku terhadap Altantunya Shaariibuu dulu agaknya?. 
Atau mungkinkah ada orang lain yang akan dijadikan "kambing hitam" sebagai suspek utama kes ini, akhirnya suspek utama terlepas. Ini sesuatu yang menarik untuk diperkatakan sebenarnya. Soalnya juga, apakah istilah "suspek paling dikehendaki"masih boleh digunakan terhadap "suspek yang sudah mengaku melakukan pembunuhan tersebut dan telah menunjukkan tempat mereka melakukan perbuatan jenayah itu"
Sedangkan segala bukti-bukti kukuh jelas mengaitkan mereka dengan kes berkenaan. Wajarkah kes seperti ini perlu dirahsiakan kepada umum?. Kenapa pihak polis begitu sukar untuk mendedahkan identiti suspek kepada pihak media. Mereka telah melakukan siasatan dengan cepat terhadap kes ini, tetapi masih terlalu lambat untuk umumkan identiti suspek kepada umum. Ia menyebabkan umum tertanya-tanya tentang siapakah rakyat Malaysia yang tergamak melakukan perbuatan sedemikian rupa. Dasyat dan kejam!. Itulah gambaran yang boleh kita huraikan terhadap kes ini. Mereka rupanya belajar tektik membunh daripada apa yang terjadi terhadap kes Altantunya suatu ketika dulu.



Justeru itu, rakyat amatlah berharap agar pihak terbabit lebih jujur melaporkan berita. Kenapa perlu disembunyikan jika memang benar mereka semua suspek yang paling dikehendaki. Rakyat ingin tahu, bagaimanakah seorang suspek kes jenayah boleh mendapat anugerah"Datuk" dengan begitu mudah dalam usia yang muda. 
Malah, kita juga terkejut dengan pengakuan suspek bahawa memang sudah ada beberapa siri pembunuhan yang sama di kawasan terbabit sebelum ini. Masalahnya, kenapa pihak polis gagal menjalankan siasatan andainya ada laporan kehilangan seperti yang berlaku terhadap Sosilawati Lawiya ini?. 
Maknanya, penjenayah itu memang mempunyai satu kumpulan pembunuh yang sudah diupah bagi menamatkan riwayat sesiapa sahaja yang tidak bersetuju atau menjadi musuh perniagaan mereka. Bukankah ini tidak sepatutnya berlaku di zaman moden ini. Tambahan pula disaat-saat Ketua Polis Negara, Musa Hassan pencen semalam. Agaknya, inilah hadiah paling istimewa sempena persaraan KPN yang telah gagal melaksanakan tanggungjawab beliau selama ini. Semua ini menimbulkan persepsi buruk kepada rakyat sekarang.

sumber :- Pahangdailyonline.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List