Laporan Audit Negara : Patutlah Najib nak sorok....?

on Oct 24, 2011


KUALA LUMPUR: Sebanyak sembilan kementerian atau jabatan telah berbelanja sejumlah RM3.73 bilion melebihi peruntukan keseluruhan yang diluluskan, demikian menurut laporan Ketua Audit Negara 2010.


Sembilan kementerian yang terlibat ialah Kementerian Pelajaran, Kementerian Kesihatan, Jabatan Perkhidmatan Awam, Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Pertahanan, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Jabatan Peguam Negara, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.

Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang berkata, perbelanjaan melebihi peruntukan berkenaan tidak dapat dielakkan berikutanpertabahan aktiviti dan bayaran sumbangan tidak berjadual yang tidak dijangka.

"Parlimen telah meluluskan peruntukan tambahan untuk menampung kekurangan peruntukan tersebut dan Waran Am Peruntukan Tambahan telah dikeluarkan pada 3 Jun 2011," katanya.

Selain itu, semakan audit mendapati pembayaran berjumlah RM427.04 jutadi bawah Arahan Perbendaharaan bagi enam kementerian atau jabatan turut menyumbang kepada perbelanjaan melebihi peruntukan.

Berdasarkan laporan itu juga, pembayaran berkenaan adalah disebabkan beberapa faktor seperti bil atau tuntutan lewat diterima, peruntukan tahun di mana perolehan atau perlhidmatan diterima tidak mencukupi dansurat kelulusan daripada Perbendaharaan Malaysia lewat diperolehi.

"Pada pendapat Audit, masalah kelewatan ini perlu diatasi kerana pembayaran ini menggunakan peruntukan tahun semasa dan boleh menjejaskan pelaksanaan aktiviti yang dirancang pada sesuatu tahun,"katanya - mStar Online

LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA 2010 :AKTIVITI KEMENTERIAN/JABATAN DAN PENGURUSAN SYARIKAT KERAJAAN PERSEKUTUAN Download di SINI
LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA 2010 :PENYATA KEWANGAN DAN PENGURUSAN KEWANGAN KEMENTERIAN/JABATAN KERAJAAN PERSEKUTUAN Download di SINI

LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA 2010:PENGURUSAN KEWANGAN DAN AKTIVITI SERTA PENGURUSAN SYARIKAT SUBSIDIARI BADAN BERKANUN PERSEKUTUAN Download di SINI


Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List