Keluarga Anwar pecah atau strategi untuk kemudian....???

on Sep 20, 2010



Dalam pertandingan untuk jawatan Timbalan Presiden, nampaknya keluarga Anwar pecah dua. Tanpa segan silu, Anwar memberi sokongan kepada Azmin Ali. Manakala Wan Azizah dan Nuruk Izzah memberi sokongan kepada Zaid Ibrahim.

Kenapa perkara ini berlaku? Ada beberapa perkara.

Pertama, Azmin terlalu special untuk Anwar. Kali ini, dia tidak boleh menahan keinginan Azmin untuk mencuba untuk jawatan ini. Anwar perlukan Azmin kerana untuk mengekalkan dirinya dipejuang dan dibela dalam penjara kelak.

Orang2 Azmin percaya Anwar dianiaya kerajaan. Manakala Zaid sudah jelas mengatakan secara terbuka dan sulit bahwa Awnar akan kena. Bukti hospital terlalu compelling dan jelas Anwar cuba menunda hingga mahkamah perlu membuat keputusan prima facie dan dia perlu pertahankan diri.

Kedua, ini membktikan apa yang Ezam dan kumpulannya katakan ada sesuatu antara Azmin serta Shamsidar dan Anwar. Jika tidak, masakan Wan Azizah dan Nurul Izzah enggan langsung untuk menerima Azmin.

Padahal mereka sudah kenal lama berbanding dengan Zaid Ibrahim. Mereka baru berkenal dengan Zaid. Dia bukan hebat sebagai pemimpin atau pun kononnya thinking politician. Dia pun penuh dengan pembohongan, penderhakaan dan penyamunan semasa dalam UMNO.

Belum lagi cerita bagaimana dia beriya-iya mahu dicalunkan untuk PRU 2004. Orang2 PKR fraksi Azmin sekarang menyerang Zaid sebagaimana UMNO serang Zaid di Hulu Selangor.

Ketiga, Wan Azizah adalah yang menentang besar Azmin dari dilantik Menteri Besar Selangor. Dia engkar pada arahan Anwar supaya meletak Azmin situ.

Jawatan ini memang diidam-idamkan Azmin kerana ini memberi peluang untuknya menyamun. Bukan Khalid Ibrahim tidak menyamun, lihat saja adik Khalid diletakkan sana sini. Adik Khalid menjadi isu yang dalam tiga bulan Khalid naik, kumpulan reformis sudah membencinya.

Khalid Ibrahim memperkecilkan keupayaan Azmin untuk jadi MB. Dia kata Azmin tidak cukup pengalaman. Sebenarnya Azmin boleh jadi MB lebih baik dari Khalid yang sombong dan angkuh kepada rakyat bawahan. Dendam Khalid terhadap Azmin yang cuba menjatuhkannya masih lagi dan dia sendiri mengatur satu kempen menjatuhkan Azmin.

Keempat, Anwar dan Azmin kini berhadapan satu fenomena baru dimana ahli2 bukan Melayu dan superliberal Melayu menyokong Zaid. Ini reaksi terhadap permainan politik ala UMNO yang diguna Anwar dan Azmin serta disokong oleh bekas2 ahli UMNO reject.

Pegangan kuasa PKR oleh kumpulan asal dari orang2 Melayu mula renggang. Pemimpin2 PKR dari bukan Melayu seperti Tian Chua, Sivarasa, Soh Chee Wen, William Leong, Eli WOng dll serta aktivis Internet dan NGO menyokong Zaid Ibrahim. Nampaknya fraksi Azmin baru sedar akan ugutan politik kaum Melayu.

Jika dilihat keadaan ini, seolah-olah keluarga Anwar berpecah dari segi politik. Dengan Anwar enggan memegang jawatan Presiden, pasti ramai tertanya2 kenapa satu keluarga boleh berpecah politiknya.

Selain seksualiti Anwar, nampaknya keluarga Anwar mula terserlah sebagai keluarga luar tabie.

Ada pula pihak berkata ini taktik Anwar agar siapa sekali menang, dia tetap dapat kuasai PKR. Ingat Zaid pejenis dengar cakap sesiap ka? Masa tidak dicalunkan pada 2004, dia juga haramjadah yang buat mogok menentang keputusan PM baru.

Wan Azizah tidak akan dapat mengawal Zaid. Anwar saja yang akan kawal Zaid, tapi macam mana? Anwar bukan Presiden. Mungkin sekali dia bukan ahli pun.


Unspinners

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List