ANTARA DUA DARJAT :- Dua Mantan........???

on Nov 7, 2010

Qardhawi Malaysia Sila Pilih Gelanggang


WALAUPUN mantan atau sudah menjadi bekas penjawat sesuatu jawatan, tetapi kadang-kadang kenyataan mereka lebih berbara daripada kenyataan penjawat jawatan yang sama. Kenyataan mereka masih menjadi renungan, panduan dan bahasan orang ramai. Dalam kata lain kenyataan mereka persis lahar gunung berapi dan boleh menimbulkan kontroversi. Apakah sifat ini menandakan mereka (mantan, bukan menantang) ini masih berbisa dan relevan?
Perhatikan kepada 

kenyataan atau ulasan yang keluar dari rongga mulut dua mantan dari dua profesyen yang berbeza,Dr Mahatahir Mohamadselaku mantan PM dan Mohd Asri Zainul Abidin, mantan Mufti Kerajaan Negeri Perlis. Kenyataan dan ulasan mereka sering menjadi rujukkan dan tajuk besar sebuah akhbar arus perdana. Kenyataan dan singgungan mereka terhadap seseorang atau isu masih laku untuk melariskan jualan akhbar berkenaan.

Ternyata selepas menjadi mantan, (bukan menantang) apabila terlepas dari rantai general order, tindakan disiplin dan undang-undang profesyen, mereka jadi lebih berani dan keras. Nampak lebih jujur dan ikhlas. Mereka semacam memejelmakan diri hakikat mereka yang kini sedang menyinggahi syurga.

Apakah untuk mendapat ulasan keras, telus dan berani seseorang itu harus berada dari luar kandang profesynya yang terikat dengan peraturan terlebih dahulu? Jadi kalau begitu, pecatlah mereka (penjawat jawatan sebegitu) baru mereka akan berkokok dengan suara sebenarnya. Baru mereka berpijak di bumi nyata. Selagi mereka dalam jabatan, terikat dengan undang-undang profesyen, general order mereka berkokok hanya separuh suara saja? Ertinya suara mereka sebelum ini adalah suara selektif demi memenuhi naluri parti pemerintah.

Mereka sebegitu mereka yang tidak jujur kepada diri sendiri. Mereka yang cuba hendak menegakkan keadilan tetapi keadilan di dalam diri sendiri mengendur dan mengelebeh. Mereka sebegitu adalah pejuang yang mencari makan menerusi jawatan mereka. Atau yang menyuapkan makanan menerusi lubang bawah bukan atas. Nilailah sendiri kualiti orang sebegitu.

Mahathir jadi berani dan lebih terbuka mengkritik Umno apabila beliau tidak jadi presiden Umno. Dia nampak penyakit Umno dan dapat menghidu segala kebusukan dan kehampakan Umno yang sudah berulat selepas dia tidak berkuasa dalam Umno. Selama dia berkuasa dalam Umno dia juga melakukan kesalahan yang dia benci sekarang ini. Merasakan Umno adalah haruman agung di firdausi.

Walaupun teguran Mahathir itu betul, tetapi ianya cacat dan sumbang sebab semasa beliau berkuasa beliau tidak menegurnya. Apakah manusia sebegini bukan manusia muanfik? Bila Abdullah Badawi jadi PM Mahathir tiba-tiba beliau dikuriakan kahsyaf oleh Allah untuk melihat segala kebejatan dalam Umno. Umno tiba-tiba menjadi huduh menyebabkan Mahathir keluar dari parti berkenaan. Abdullah bagi Mahathir seolah seperti hantu dan jembalang.

Demikian dengan Asri Zainul Abdiin yang kini menjadi mufti swasta yang paling berani, paling adil dan paling telus dan paling afdal? Selepas beliau tidak menjadi Mufti Perlis nampaknya beliau mahu menjadi Mufti dunia seperti Yusuf al Qardhawi – memberi pandangan, memberi fatwa dan mengkritik apa yang difikirkan palsuan dan bercanggah dengan syariah Islam. Asri adalah Ysuf Qardhawi Malaysia. Itu nampaknya yang beliau mahu cari dan lebelkan kepada dirinya, ulama bertaraf internasional yang bebas dan progresif.

Selepas beliau jadi Yusuf Al Qardhawi, skop percakapannya luas dan bebas. Ia bukan bercakap fasal hukum hakam agama saja. Tetapi sudah menjangku minda semua orang termasuk melintasi minda orang politik. Dia sudah berkeupayaan mengeluarkan fatwa-fatwa politik yang kontroversi dan bertentangan dengan penilaian demokrasi umum. Dia dlihat dan cuba memperlihatkan dia lebih canggih dari politician modern sekular dan juga politician Arab Melayu.

Kita menerima kalau beliau meperluaskan ilmu dalam tubuhnya. Dari bercakap soal kebebasan beragama, keringkasan dalam beribdat, anti bidaah dan khurafah kepada isu-isu politik dan turut memiliki ilmu untuk menyuluh apa yang ada dalam rektrum orang politik. Anihnya semasa Mahathir jadi PM slama 22 tahun dia tidak menerima hidyah untuk berbuat demikian. Kenapa? Apakah rektrumMahathir kudus dan mulus?
Tidak kedengaran Asri bercakap mengulas mengenai pembangunan duniawi gila-gila yang Mahathir lakukan. Tidak pernah Asri menegur Mahathir yang gagal membawa perpaduan antara Pas dengan Umno. Tidak pernah beliau menegur masalah sosial di zaman Dr Mahathir? Tidak pernah beliau memberi formula untuk mengatasi masalah perkauman? Tidak pernah beliau ulas mengenangi kepincangan dasar dan pratik ekonomi baru di zaman Mahathir yang memberi kekayaan kepada kroni?
Anehnya selepas menjadi Yusuf al Qardhawi beliau rapuh untuk mengkritik dan menegur Anwar Ibrahim. Semacam ada imbuhan atau pun baksis tetap untuknya dengan berbuat begitu. Ada semacam dengki dan irihati beliau kepada Anwar Ibrahim. Smaca ada kontras dalam hal ini?
Tidak salah menegur dan mengkritik Anwar. Dia bukan maksum seperti juga Mahathir atau Najib atau Nik Aziz. Body Anwar juga rosak macam body Najib atau Mahathir. Tetapi cara Asri menegur itu ia tidak jujur dan semacam menggunakan air liur ahli Parlimen Kulim Bandar Baru saja. Kalau nak tegur dan buat pernilaian gunalah mirzan Allah dan bukan mirzan atau dacing BN.
Dua tiga hari lepas beliau minta Anwar berundur. Katanya Anwar gagal jadi ketua pembangkang yang berkualiti dan berkesan. Politik anjuran Anwar juga tidak seimbang dan mengikiskan nilai atau kualiti baik dalam politik dan menyumbang nilai buruk. Begitu kira-kira maksudnya.
Saya ingin bertanya Asri, apakah beliau berlaku adil kepada dirinya sendiri dalam membuat penilaian ke atas kerja-kerja Anwar sebagai ketua pembangkang dengan kerja ketua pembangkan sebelum ini. Apakah beliau mengira Tan Chee Kon lebih baik daripada Anwar ataupun Lim Kit Siang dan Abdul Hadi Awang lebih baik daripadanya?
Rasanya Asri tidak membuat perhatian secara menyeluruh mengenai hal ini dan menimbang Anwar dengan dacing BN semata-mata. Untuk pengetahuan Asri selama beliau membuat pertimbangan menggunakan dacing BN selama itu natijah yang benar tidak akan diperolehi kerana dacing itu sendiri sudah rosak.
Asri juga mengatakan PKR atau Pakatan Rakyat memerlukan pemimpin baru jika tidak momentum pembakang yang ada sekarang akan lupus. Saya bersetuju perlu ada persediaan untuk ini. Anwar atau sesiapa yang berada di batisan hadapan dalam Pakatan hari ini tidak akan kekal. Paling lama selepas pilihan raya umum ke 13 mereka akan kondam.
Malangnya Asri tidak sedia memberi calon untuk menggantikan Anwar Ibrahim. Sambil menolak Anwar beliau kena tunjuk calon lain yang dilihat menerusi jiwa batin dan kahsyafnya. Apakah yang layak memimpin PKR dan Pakatan Rakyat; Azmin Ali, atau Zaid Ibrahim (dari PKR) ataupun Abdul Hadi Awang, atau Husam Musa atau Nasharuddin Mat Isa dari Pas?
Orang-orang ini saya rasa tidak bertakhta di dalam hati Asri untuk diangkat menjadi pemimpin kerana kurang senafsu dengannya kecuali Nik Aziz. Tetapi masalahanya Nik Aziz sudah lama dan letih.
Orang memahami dengan apa yang dilontarkan Asri itu. Para pencari pengganti Anwar akan faham. Tetapi saya rasa banyak yang tidak faham dan terkapai-kapai dengan pandangan beliau itu. Asri kena jujur di dalam hal ini. Ulama bukan saja menyatakan haram tetapi menghuraikan apakah sebab-sebab kenapa ia haram. Selepas sesuatu (kalau makanan itu haram) maka ulama juga kena menunjukkan apakah makanan halal dan kena menyediakannya. Tanpa menunjukkan makanan halal menyebabkan orang akan mati kebuluran, dan mati, kematian itu sangat zalim dan dosanya akan menimbus ke atas pundak ulama.
Adalah zalim kalau ulama menutup jalan kerana satu muslihat tetapi tidak membuka jalan untuk keluar dari muslihat itu. Kalau Asri sendiri merasakan dia merasa sudah popular amat, dan boleh memimpin negara ini, beliau perlu membuat persiapan. Saya ingin sebut, dalam politik demorkasi keserabutan dan menhajnya tak sama dengan pancaroba dilalui mufti.
Seorang mufti boleh membuat hukum dan menghukum di atas sejadah. Tenguk mufti dalam Musang Berjanggut. Mutif boleh mengatakan haram di atas sejadah atau di birai jendela tetapi orang politik untuk mendapt sokongan rakyat perlu bertarung dan turun padang.
Asri kini sedang mencari wadah untuk berjuang. Beliau juga seperti tidak percaya menerusi jawatan Al Qardhawi Malaysia itu tidak akan membawa beliau ke mana. Jadi beliau perlu masuk gelanggang. Makanya lebih autentik kalau beliau mengkritik dan ingin mengajar rakyat membenci Anwar duduklah dalam gelanggang.
Pilihlah mana-mana gelanggang ... dan memandangkan UBN sudah mula mendapat kepercayaan rakyat(?) ekoran kemenangan di Galas dan Batu Sapi masuklah Umno dan bertadinglah di mana-mana kerusi dalam pilihan raya umum di situ baru populariti, ilmu, profesonalisme, libralisasi ataupun pulralisme fahaman agama anda milik akan diuji rakyat. Silalah... Mat Maslan sedang menanti dengan borang Umno

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List