Ku Li, Dari Team B Ke Plan B

on Nov 11, 2011



Tengku Razaleigh Hamzah, Ahli Parlimen Umno mewakili Gua Musang di Kelantan memunculkan semula dirinya dalam politik negara, memperlihatkan ketahanan ahli politik veteran ini.

Beliau yang juga dikenali sebagai Ku Li ialah seorang daripada dua orang yang pernah mencabar presiden Umno, dan kini masih lagi bersama parti itu.

Dibandingkan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang rancangannya menjatuhkan Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1998 tidak berjaya, Ku Li tidak berdepan akibat seperti yang dihadapi Anwar, dan masih dapat diterima dalam Umno.

Pada masa yang sama, Ku Li berjaya menunjukkan diri sebagai tokoh yang berpengaruh - walaupun semua tidak sependapat dalam hal ini - di kedua-dua belah garis politik membahagikan kumpulan terbesar, dan diambil kira dalam rancangan pembangkang mengambil alih pentadbiran negara sejak rancangan 16 September pada 2008.

Menjelang 11 September, 2008, Ku Li pernah disebut-sebut akan menyertai gabungan pembangkang dan bersama merampas kerajaan pusat daripada Barisan Nasional.

Menjelang Pilihan Raya Umum ke-13, Ku Li sekali lagi menjadi tumpuan ekoran gerakannya sejak beberapa bulan lalu, sehingga disebut-sebut ditawar untuk menggantikan Anwar sekiranya ketua pembangkang itu dipenjara.

Ku Li kini melalui Angkatan Amanah Merdeka terus cuba meletakkan diri di kedudukan yang penting kepada kedua-dua pemerintah dan pembangkang Pakatan Rakyat.

Beliau sememangnya menjaga hubungan baik dengan PAS yang menguasai Kelantan, dan bersama dalam menuntut royalti minyak, satu perjuangan penting PAS Kelantan.

Ekoran rasminya penubuhan Amanah, Ku Li kelihatan cuba menjarakkan diri daripada Umno, dengan cuba mengambil satu ruang tengah yang berpotensi membolehkan beliau meningkatkan kepentingan kepada kedua-dua pemerintah dan PR.

Pilihan bergerak melalui Amanah kelihatan menjadi pilihan terbaik Ku Li, dengan memperlihatkan tidak sepenuhnya sehaluan dengan Umno yang dinilai dalam keadaan kritikal dan pada masa sama tidak menyertai PR dan mencetuskan rasa kurang senang ramai pemimpin yang bersaing untuk mendapat kedudukan.

Ku Li kini menjadi pemimpin paling senior dan mungkin paling mudah menjadi pilihan kompromi untuk menjadi perdana menteri dalam kes senario Anwar dipenjara dan BN berdepan situasi lebih buruk berbanding 2008, kerana agak kurang mencetuskan pertentangan berbanding beberapa tokoh lain.

Berbanding pemimpin-pemimpin lain juga, Ku Li mungkin yang paling bercita-cita besar dan paling bersedia untuk berjuang mendapatkan kedudukan perdana menteri.

Aktiviti Ku Li bersama Amanah kini boleh dilihat sebagai tempoh paling aktif dan agresif beliau untuk menempatkan diri di posisi kuasa selepas episod mencabar Mahathir pada 1987 dan tewas.

Kemunculan semula Ku Li dengan tawaran baharu kini menggambarkan kesediaannya untuk sekali lagi berusaha mencapai impian kuasanya, yang pertama kali dilakukan pada 1987.

Ku Li, ekoran perkembangan ini, berpotensi menjadi pelan B kepada rancangan pakatan pembangkang merampas Putrajaya di bawah pimpinan Anwar, sekiranya PR menerima beliau sebagai sekutu, sekiranya situasi memerlukan nanti.



Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List