Aziz Bari Tak Minat Politik

on Dec 17, 2011


KUALA LUMPUR: Pakar Perlembagaan Prof Abdul Aziz Bari menyatakan beliau  enggan terjun dalam dunia politik walaupun selepas meninggalkan jawatannya sebagai pensyarah Undang-Undang di Universiti Islam Antarabangsa (UIA).
Malah dirinya tidak pernah berniat untuk menjadi ahli politik dan bertanding dalam Pilihan Raya Umum (PRU) 13 memandangkan bidang itu
tidak ada dalam jiwanya walaupun sebelum ini banyak mengkritik tentang corak politik tempatan.
“Kalau saya masuk politik saya tak boleh tengking, marah.
“Saya juga dah tak boleh dilayan sebagai profesor yang lantang memberikan pendapat,” katanya dalam Wacana Kebebasan Akademik dan Mansuh Akta Universiti Kolej Universiti (AUKU) anjuran Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur (KLSCAH), di sini malam semalam.
Beliau berkata dirinya mungkin sukar diterima jika beliau masuk politik dan menjadi ahli parti kerana khuatir kelantangannya itu akan menjejaskan kepimpinan tertinggi parti.
“Kalau jadi ahli politik kena masuk parti. Kalau cakap lebih takut nanti akan melebihi suara ketua pula,” katanya.
Sehubungan itu, dalam masa terdekat ini beliau hanya akan memberikan tumpuan kepada beberapa projek penyelidikannya dan menerima jemputan  diskusi ilmiah.

Surat tunjuk sebab
Aziz Bari mengambil keputusan meninggalkan UIA pada awal Disember namun sehingga sekarang masih belum mendapat maklum balas daripada pejabat naib Canselor berhubung permohonannya itu.
Menurut beliau, UIAM juga tidak memberi respon terhadap jawapannya kepada surat tunjuk sebab yang diserahkan kepada pihak universiti pada 24 Oktober lalu.
“Sudah sebulan lebih saya tunggu reaksi mereka. Sehingga hari ini tiada jawapan,” katanya lagi.
Krisis antara Abdul Aziz dan UIA semakin parah apabila beliau menerima surat tunjuk sebab pada 19 Oktober lalu ekoran kenyataan beliau yang didakwa mempertikaikan titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dalam isu pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC).
Sementara itu, beliau menyelar pindaan AUKU kerana baginya perkara itu tidak perlu dijadikan isu memandangkan jumlah mahasiswa yang terlibat adalah kecil dan tidak akan membawa sebarang masalah besar.
Katanya, unsur politik Umno-Barisan Nasional (BN) sudah lama masuk kedalam kampus dan mempengaruhi mahasiswa namun tidak pernah dijadikan isu.
“Putera Umno, Puteri Umno masuk universiti boleh…ini sikap hipokrasi Hal Ehwal Pelajar (HEP),” katanya.



Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List