RAHSIA RUMAH TANGGA JANGAN DICERITAKAN KEPADA ORANG LUAR

on Nov 9, 2010

Islam melarang isteri atau suami menceritakan keburukan dan keaiban rumahtangga sendiri kepada orang luar. Suami dan isteri mestilah berusaha menyelesaikan apa juga masalah di antara mereka sahaja.

Segala pekong, kudis, kurap ataupun panau dalam rumahtangga jangan kita tunjukkan atau bocorkan kepada orang lain yang tiada kena mengena dengan rumahtangga yang kita bina.

Perkara ini samalah juga dengan perjalanan sebuah parti politik. Sebarang masalah dalam parti jangan kita hebohkan di media kerana kita tahu media khasnya media musuh akan menjadikannya sebagai senjata untuk membunuh kita sendiri.

Malangnya ada pihak yang bila berselisih pendapat, berlainan pandangan dan idea begitu cepat membuat press conference dan membocorkan semua pekung dan kudis. Maka langau dan lalat secepat kilat menghidu bau busuk kudis dan pekong tersebut untuk dihebahkan ke seluruh dunia.

Pekong dan kudis itu pula di tambah lagi ceritanya supaya lebih sedap dan menarik. Yang rugi adalah parti dan perjuangan menegakkan keadilan.

Sebab itulah saya menasihati diri saya sendiri dan semua kengkawan di luar sana supaya menjaga adab berparti dan berorganisasi. Jangan kita cepat melatah dan menuding jari kepada sesama kita. Segala masalah dan kekeliruan kita selesaikan secara keluarga dan adik beradik atau macam suami isteri.

Perkara inilah yang terjadi dalam parti kawan kita sekarang. Semua orang berlumba-lumba bercakap kepada media untuk mencari publisiti dan jaguh. Rakyat semakin meluat dan mencemuh kita. 

Antara perkataan yang terhambur dari mulut mereka ialah sama sahaja dengan Umno; mereka pun sama dua kali lima, lima kali dua; kata dulang paku serpih mengata orang dia yang lebih.

Maaf jika tulisan hamba ini menyinggung kalian yang membacanya.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List