ANWAR SEDANG BERDUKA........???

on Dec 13, 2010



Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim Monday moved to stem the impact on his sodomy trial of US cables released by WikiLeaks claiming he had sex with a male aide in a honey trap set by enemies.( Pemimpin pembangkang Malaysia Anwar Ibrahim hari ini bertindak untuk untuk membendung kesan kebocoran dikeluarkan oleh Wikileaks berhubung dakwaan hubungan seks dengan seorang pembantu lelaki dalam apa yang disifatkan sebagai perangkap oleh musuh.)

Anwar's lawyer Sankara Nair told AFP he will file a complaint with the court hearing Anwar's sodomy case over articles in the local media which could affect the former deputy premier's ongoing trial.( Peguam Anwar, Sankara Nair memberitahu AFP bahawa dia akan mengemukakan aduan semasa sidang mahkamah kes liwat Anwar berhubung artikel di media tempatan yang boleh menjejaskan perjalanan kes bekas timbalan perdana menteri itu.)

Most newspapers in the country carried the allegations on their front page with influential Malay daily Utusan running a headline stating: "Singapore spy agency verifies sodomy act". ( Sebahagian besar surat khabar di negara ini membawa tuduhan di halaman depan mereka dengan akhbar berpengaruh menyatakan: "badan perisikan Singapura mengesahkan perlakuan liwat.)

"Clearly it's a case of sub-judice, it's hearsay and conjecture, intelligence reports are not based on facts generally, they are based on rumours and I have served in the security services before so I know that the last thing you do is to trust such a report," said Nair.( "Jelas ini kes subjudis, sekadar desas-desus dan dugaan, laporan perisikan hakikatnya tidak berdasarkan fakta umum, ia berdasarkan pada khabar angin dan saya pernah bertugas dalam perkhidmatan keselamatan sebelum ini, maka saya tahu bahawa mempercayai laporan seperti itu, adalah cara terdesak " kata Nair.)

"The judge must call up the newspapers and ask them to explain why they wrote the piece and to show their proof. If they can't do this then they will be cited for contempt," he added. (" Hakim perlu memanggil akhbar ini dan minta penjelasan kenapa mereka menulis sedemikian dan tunjukkan bukti-bukti berkaitan. Jika tidak, mereka wajar didakwa kerana menghina" tambahnya lagi.) 

"If this is not sinister then it is totally unethical reporting. I have advised my client to file a lawsuit against these papers as well." ("Jika ini tidak sekadar sindiran sinis, ia pastinya adalah laporan tidak beretika dan saya menyarankan anak guam saya untuk menyaman semua akhbar ini.") 

Rumusannya ialah :

1. Di mana kebebasan bersuara dan kebebasan media yang selama ini dilaung-laungkan oleh Anwar Ibrahim?

2. Mengapa semua akhbar perlu disaman, sekiranya Anwar dan para peguam belanya benar-benar mengamalkan kebebasan bersuara dan kebebasan media?

3. Sekarang baru Anwar tahu - kebebasan yang sangat diinginkan oleh beliau selama ini, akhirnya memakin diri sendiri.

4. Dalam isu ini jelaslah, Anwar Ibrahim bukanlah pendukung sejati ideologi kebebasan bersuara dan demokrasi - sebaliknya beliau penganut fahaman kuku besi.

5. Maka, benarlah sesungguhnya Anwar Ibrahim adalah Utusan Syaitan yang bertopengkan manusia. Anwar Ibrahim yang kita kenali 20 tahun yang lalu, sangat jauh dengan Anwar Ibrahim yang wujud pada hari ini.


Pinjam Dari :-  http://azlishukri.blogspot.com

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List