Mengapa Mahathir Takut Umno Tumbang?

on Feb 19, 2011



Mahathir Yang Tidak Tahu Menggunakan Cermin








SEMUA orang kena faham apabila bekas presiden Umno, Mahathir Mohamad tidak jadi seperti Abdullah Badawi yang diam dan bersikap negarawan selepas berundur dari kerusi PM, menandakan ada sesuatu yang menganggu pemikiran Mahathir. Ada yang tidak beres dalam mindanya.

Kalau dia merasakan tidak terganggu dia tidak akan jadi kalut seperti hari ini. Ada kalanya dia lebih kalut dari Najib dalam menjaga nasib dan masa depan Umno. Orang yang menyedari ini amat merasai akan kekalutan Mahathir ini. Kerana kekalutan melebihi ini juga menyebabkan ada berpendapat Mahathir sangat takut kalau negara ini bertukar kerajaan takut beliau akan didakwa. Apakah Mahathir ada kesalahan besar? Jenayah apakah yang beliau lakukan?

Mengenai Mahathir ini saya tenguk hanya satu perkara saja. Kalau dia mengatakan Nik Aziz tak pernah diam bercakap, mengggunakan agama untuk kemenangan hanya untuk jadi MB dan membentuk kerajaan dengan DAP, maka Mahathir juga begitu.

Mahathir juga ada agenda seperti itu cuma lain sikit tetapi maksudnya sama. Kenapa dia senantiasa 'gege' ialah kerana dia nak pastikan Umno menang. Mahathir tahu keadaan Umno hari ini seperti telor dihujung tanduk. Jadi dia kena berusaha agar telor itu tidak berada di hujung tanduk. Dia tidak mahu telor itu jatuh dan bersepah sekurang-kurangnya sebelum dia menutup mata.

Kenapa dia nak Umno menang dan memerintah negara ini. Kalau kerana nak pastikan Melayu kuat dan terus berjaya adalah bohong. Banyak mana yang Mahathir buat untuk Melayu selama ini. Apakah Mahathir seorang nasionnalis tulen? Bukankan identiti Melayu dihakis dan dibuang semasa beliau memerintah Malaysia selama 22 tahun? Banyak contohnya kalau hendak ditunjukkan.

Saya menafikan dakwaan Mahathir itu kerana Melayu boleh hidup tanpa Umno. Dan Melayu juga boleh jadi hina dan dagang dengan adanya Umno. Di Kelantan yang memerintah Pas. Nasib dan kedudukan orang Melayu selesa dan sejahra. Sebaliknya di Pulau Pinanhg sebelum ia diperintah oleh DAP baru dua tahu ia diperintah oleh Umno bersama Gerakan.

Apakah yang Umno lakukan untuk kemajuan dan kesejahtraan orang Melayu Pulau Pinang. Umno hanya baru bangkit sehari dua ini sambil memburukkan DAP. Yang memerintah Pulau Pinang lebih 40 tahun dulu juga Cina, tetapi Umno tidak pernah kisah. Berapa kali budak-budak samseng Umno angkat bendera memperotes penindasan Gerakan ke atas Melayu?

Jadi kalau Mahathir menghabiskan sisa usianya untuk memastikan Umno menang bukan untuk mendaulatkan Melayu. Ia adalah bohong dan helah semata-mata.

Rahsia sebenar kenapa beliau mahu Umno terus menang dan berkuasa ialah demi masa depan anaknya, Mukhriz. Mahathir jaga Umno kerana anaknya. Dia sangat berharap Mukhriz jadi macam Najib. Diam-diam Mahathir bermimpikan dia mahu jadi Tun Razak Hussein yang akhirnya menempatkan Najib sebagai perdana menteri.

Juga kenapa dia mahukan Umno terus berkuasa kerana kepentingan seorang lagi anaknya, Mukzani. Mukzani kini menjadi antara orang Melayu teerkaya. Sudah pasti Mahathir mahu selamatkan kedudukan dan kekayaan itu. Beluam tentu lagi kalau kerajaan bertukar tangan kedudukan anaknya itu selamat.

Sebelum ini ramai orang teruja dengan sikap Mahathir yang kononnya tidak mengaut keuntungan. Semua tertipu kepada Mahathir. Saya nak tanya satu saja, macam mana Mukzani boleh jadi kaya kalau bukan atas pertolongan Mahathir? Tidak payah cakaplah, tidak usah berdalih Mukzani tidak akan jadi kaya kalau dia bukan anak perdana menteri dan kini bekas. Mahathir tidak nampak ini, tetapi kalau anak menantu orang lain Mahathir akan siasat sampai ke hujung dapur.

Kerja Mahathir untuk menaikkan anaknya sudah lama dan ia dilakukan secara bersungguh. Kenapa Mahathir bencikan Abdullah sehinggakan menyerang Abdullah sampai jatuh kemudian keluar dsri Umno kerana hendak torture Abdullah. Sebabnya satu saja Mahathir terkilan dan kecewa dengan Abdullah yang tidak memberi anaknya bertanding dalam pilhan raya umum 2004.

Itulah puncanya. Pak Lah pula orang lurus bendul. Katanya sebelum pilihan raya Pak Lah ada jumpa dengan Mahathir bertanya mengenai calon dan mendapatkan nasihat. Beliau bertanyakan Mahathir mengenai Mukhirz apakah hendak disuruh bertanding atau tidak. Kerana untuk tidak nampakkan dia berkehendak, Mahathir kata terpulang kepada Pak Lah.

Pak Lah pula mengambil kira jawaban dan penyerahan Mahathir itu ikhlas. Beliau tidak mengambil Mukhriz bertanding. Mahathir marah sakan kepada Pak Lah. Inilah kebendulan Pak Lah. Mahathir ada menyuarakan perkara ini kepada seseorang. Makanya untuk ralat atas kebedulan itu dalam pilihan raya 2008 Mukhriz diletakkan bertanding di kerusi Parlimen Jerlun.

Kerusi itu sepatutnya untuk ketua bahagian Umno di situ pada masa itu. Kerana itu berlaku sedikit pemboikotan terhadap Mukhriz tetapi seketika saja. Selepas dipujuk ketua Umno berkenaan kembali menyokong Mukhriz. Mukhriz menang. Bukan itu saja ada kisah yang tidak pernah terungkap orang seorang pemimpin kanan Pas Kedah juga turut berkempen untuk memenangkan Mukhriz. Saya ada bukti yang cukup mengenai hal ini.

Mudahnya Mahathir tidak payahlah mengatakan Nik Aziz berlebih sangat, kononnya Mursyidul Am Pas itu tergilakan jawatan. Beliau kena tilik kepada dirinya sendiri. Nampaknya Mahathir hanya tahu memberi cermin pada orang tetapi tidak tahu bagaimana nak menggunakan cermin itu untuk diri sendiri. Sepatutnya sebelum beliau hulurkan cermin itu kepada Nik Aziz dia tilik seluruh mukanya dulu sepuas-puasnya. 


ceduk dari artikel Mohd Sayuti Omar

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List