Unsur Riba Dalam Saman JPJ : BN Gantung Diri Sendiri?

on Feb 19, 2011




Unsur riba dalam pembayaran kompaun kesalahan lalu lintas bukanlah penyelesaian bijak yang mampu mendidikan rakyat agar lebih berwaspada di jalan raya (baca di sini). Hakikatnya, unsur riba yang cuba diperkenalkan oleh Kementerian Pengakutan terhadap pesalah-pesalah trafik merupakan satu kesalahan di sisi undang-undang negara - bahkan ia juga telah difatwakan sebagai haram oleh ulama-ulama Kerajaan Arab Saudi (baca di sini)

Nampaknya, kerajaan buat "perangai lama" setelah terdapat tanda-tanda rakyat mula kembali menyokong BN/UMNO. Sebelum itu, kerajaan melakukan perkara yang dibenci rakyat dengan memperluaskan kuasa JPJ sehingga boleh menyaman kenderaan di kawasan-kawasan yang selama ini "bebas" daripada campurtangan JPJ - kemudian kerajaan bertindak menyakiti hati rakyat dengan memperkenalkan AES - saman eletronik perangkap had laju bagi menggantikan saman ekor yang membebankan kehidupan rakyat selama ini - dan sekarang, sekali lagi kerajaan bertindak tanpa berfikir panjang dengan memperkenankan saman berunsur riba - yang mana, jumlah kompaun saman akan meningkat dan terus meningkat apabila saman tersebut dibayar lewat oleh pesalah trafik. 

Kaedah, "The More You Delay, The More You Pay" adalah RIBA! Ia jelas dan kerajaan perlu faham semua ini! Nampaknya pihak kerajaan masih tidak belajar daripada unsur-unsur polisi mereka yang dibenci oleh rakyat! Dalam hal dan isu ini, saya sama sekali tidak menyokong kerajaan!

ceduk dari mana yerk.....

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List