Nikmatnya Rasa Sakit.......

on Apr 28, 2011


Sakit tapi ada nikmatnya …




Rasanya semua orang tau, bagaimanakah rasa kaki apabila tertusuk duri? Bagaimanakah rasa tangan bila terkena api atau air panas? Bagaimanakah keadaan diri bila berada di kawasan antartika? Selembut manakah kain sutera bila disentuh?

Sakit! Panasnya! Sejuknya! ermm lembutnya!! Demikianlah reaksi spontan kita.

Namun bila kita amati, ramai juga di kalangan kita bila sakit je pasti akan mengeluh. Keluhan seolah-olah kita tidak tertahan dan redha dengan kesakitan itu. Malah bagi sesetengah orang mungkin ada suara hati yang marah dengan kesakitan yang dialami.

Sebenarnya rasa sakit juga satu anugerah yang tidak terhingga kepada kita. Ia satu nikmat daripada Allah s.w.t. Ia satu nikmat di mana badan kita berupaya mengesan rasa sakit. Cuba bayangkanlah bagaimana agaknya jika kita tidak rasa sakit. Bayangkanlah jika Allah s.w.t mematikan semua deria rasa pada badan kita? Bayangkanlah kita tak rasa sakit apapun walaupun mengalami kecederaan …

Jom kita cuba bayangkan …

Bayangkahlah jika kemalangan. Tanpa rasa sakit mungkin kita tak sedar kita cedera kat bahagian-bahagian tertentu. Patah ke terseliuh ke .. terkoyak ke apa ke ..  tengok tengok tergolek sebelah kaki .. (sukar dan tak nak aku bayangkan!!)

Bayangkan kita tak rasa sakit bila tangan terkena pisau .. tengok-tengok darah dah berlumuran. Bayangkanlah kita tak rasa sikitpun sakit dada .. tengok-tengok dah rebah akibat kegagalan jantung berfungsi tanpa sempat diberikan bantuan. Bayangkanlah perempuan yang melahirkan bayi .. jika tak rasa sakit … (suka ke atau macamana ek?) 

Sesungguhnya bila direnungi ternyata amat besar sekali nikmat Allah s.w.t berikan kepada kita semua. Ia tak terhitung. Di sebalik kesakitan itupun tersembunyi penuh nikmat dariNya.

Itu bab sakit .. bila aku fikir-fikir ia belum masuk lagi bab keindahan bila mata memandang, akan kelembutan sentuhan, kemerduan telinga, kesedapan rasa ..  di sana juga tersembunyi akan nikmat dariNya.

Bayangkanlah jika makan tak rasa apa-apa ..
Bayangkanlah bila mata memandang .. kosong ..


0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List