Perisik CIA, MI6 aktif di Libya

on Apr 2, 2011

WASHINGTON: Berpuluh-puluh ejen Agensi Perisikan Pusat (CIA) Amerika Syarikat dan rakan mereka dari Britain, MI6 sudah bergerak membantu penentang Muammar Gaddafi ketika kedudukan pemimpin di Libya itu semakin tergugat dengan pembelotan Menteri Luarnya, Mussa Kussa, semalam.

Presiden Barack Obama menandatangani arahan sulit mengarahkan bantuan kepada penentang Gaddafi dengan mengumpul maklumat membolehkan serangan lebih berkesan dilakukan terhadap tentera Libya yang menentang pemberontak.
Obama menandatangani dokumen diberi nama ‘Presidential finding’ (Perintah Presiden) dua atau tiga minggu lalu yang membenarkan operasi rahsia itu dilancarkan, kata pegawai.
Di LONDON, Mussa Kussa disoal pihak berkuasa Britain berpaling tadah yang dianggap memberi semangat kepada penentang Gaddafi, pembelotan terbaru pegawai kanan Libya.

Mussa, bekas ketua perisikan Libya dan bekas duta ke Britain. Beliau tiba secara suka rela di lapangan terbang Farnborough.

“Beliau memberitahu sudah meletak jawatan. Kami sedang berbincang dengannya dan akan mengeluarkan perincian lanjut tidak lama lagi,” katanya dalam satu kenyataan.

Mussa, 59, terbang ke Britain selepas dua hari melakukan kunjungan peribadi di Tunisia.
Di AJDABIYAH, tentera Gaddafi menawan semula bandar Brega yang sebelum ini dikuasai pemberontak dan meneruskan kemaraan ke sebuah lagi bandar utama di timur negara itu.

Serangan udara Tentera Bersekutu memberi kesan kepada tentera Gaddafi tetapi angkatan darat beliau mempunyai kelengkapan senjata yang lebih canggih, tersusun dan terlatih berbanding pemberontak.

Tentera dilihat terus meningkatkan tekanan ke atas Gaddafi dengan serangan udara di beberapa bahagian lain di Libya.

Mereka dikatakan sedang mengadakan perbincangan bagi mencari negara yang sanggup memberi perlindungan kepada pemimpin Libya itu.

Gaddafi setakat ini tidak menunjukkan tanda beliau bersedia mengalah, sebaliknya berikrar untuk berjuang hingga ke titisan darah terakhir. – AFP/Reuters/AP



0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List