BATU SAPI :- YONG TECK LEE MARAH KERANA TAK DAPAT JADI MENTERI

on Oct 30, 2010



Pada pru 2008, YTL tidak mahu bertanding kerana merajuk akibat tidak dapat bertanding di kerusi Parlimen Kota Kinabalu.

Dia mendesak agar Musa Aman tunduk kepada desakannya, tetapi Musa tidak tunduk kerana kerusi tersebut milik parti komponen BN yang lain.

Musa cuba menawarkan kerusi lain kepadanya , tetapi dia menolak kerana dia nak KK juga. Akhirnya dia merajuk dengan tidak mahu bertanding, tapi minta pula jawatan Senator.

Selepas pilihanraya, apabila keputusannya menyaksikan BN kalah teruk di semenanjung dan kerusi dari Sabah dan Sarawak yang menjadi penyelamat kepada BN, dia mula tunjuk taring.

Sebelum p.raya dia minta jawatan Senator sahaja, selepas keluar keputusan dia minta untuk jadi menteri pula. Pak Lah tidak bersetuju dengan perkara tersebut kerana beliau harus beri peluang kepada MP-MP yang lain dari Sabah untuk menjadi menteri.

Apabila melihat Anwar berusaha keras untuk mengambil alih pemerintahan negara melalui pelan mat jeninnya iaitu 16 september, dia mula masuk jarum.

Saya difahamkan dia bertemu dengan Anwar di Hong Kong untuk berbincang mengenai 16 september. Dikatakan Anwar berjaya meyakinkannya bahawa dia akan menjadi PM pada tarikh berkenaan dan berjanji akan melantik YTL sebagai TPM ke 2 bagi mewakili Sabah dan Sarawak serta kaum cina Malaysia. Anwar minta dia cari lagi beberapa MP dari Sabah bagi melengkapkan misinya.
Anwar juga meminta dia umumkan agar SAPP keluar dari BN dan dua orang MP nya menjadi bebas bagi tujuan memancing MP-MP lain supaya datang ke PKR atau SAPP secepat mungkin kerana kerajaan BN akan tumbang pada bila-bila masa.

Prinsip yang dipakai oleh Anwar dan YTL adalah'siapa cepat dia dapat'. Maksudnya, siapa cepat menyeberang ke PKR atau SAPP sehingga cukup kerusi untuk menubuhkan kerajaan maka MP tersebut akan mendapat habuan dalam kerajaan baru. Sesiapa yang lambat akan ketinggalan dan jadi pengikut sahaja.

Sayangnya ubat yang cuba dijual oleh Anwar dan YTL tidak laku. Di sini kita boleh puji MP-MP BN kerana mempunyai iman yang kuat dan kental semangat perjuangannya. Mereka tidak mudah goyah dengan gempak yang dibuat oleh Anwar dan YTL.

Selepas 16 september berlalu pergi beberapa bulan, YTL mula angin dengan Anwar kerana segala perancangan tidak menjadi. Pada masa itu ada ura-ura untuk SAPP kembali kepada BN, tetapi kerana sudah malu , YTL terpaksa memendamkan sahaja hasratnya itu.

Bermula daripada situlah YTL mula berang dengan Anwar sehingga ke hari ini. Anwar menghancurkan impiannya untuk menjadi TPM 2 dan Anwar telah menipunya. Inilah yang dikatakan mendengar guruh di langit air dalam tempayan dicurahkan.

Begitu juga dengan marahnya YTL dengan Musa Aman, kerana gagal mendapat kerusi Kota Kinabalu dan kerana Musa gagal melobi Pak Lah agar dia dilantik sebagai menteri.

Manusia seperti YTL adalah sejenis makhluk yang rakus mengejar cita-cita peribadi dari memperjuangkan hak rakyat. Daripada dia memulakan karier politiknya bersama PBS pada 1985 sehingga kini, dia sentiasa buat onar dan mencari jalan yang menguntungkan peribadinya sahaja.

Daripada PBS keluar PBS, tubuh SAPP, masuk BN, keluar BN, bersekongkol dengan Anwar, berkelahi dengan Anwar, nak jadi senator, nak jadi menteri , nak jadi TPM 2 dan sekarang berentap dengan BN di Batu Sapi, semuanya kerana kepentingan peribadi.

Pendirian politiknya tidak pernah kukuh. Dimana dia nampak ada peluang ke sana dia akan pergi. Orang seperti ini bukannya layak dihantar oleh pengundi Batu Sapi ke Dewan Rakyat tetapi layak dihumban ke laut sahaja.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List