BN bertemu Sabtu ini, dijangka sentuh persediaan awal PRU-13

on Nov 17, 2010




KUALA LUMPUR, 17 Nov - Dewan Tertinggi Barisan Nasional (BN) bersidang Sabtu ini, dijangka akan membincangkan rangka strategi persediaan awal di sebalik spekulasi bahawa perikatan itu sedang mula bersiap sedia untuk memanggil pilihan raya umum tergempar, awal tahun depan.
Sumber-sumber BN memberitahu The Malaysian Insider, beberapa bulan akan datang dilihat sebagai tempoh amat penting dengan mengambil kesempatan ke atas perkembangan politik semasa termasuk persekitaran melanda Pakatan Rakyat khususnya PKR ekoran tindakan Datuk Zaid Ibrahim keluar parti.
Spekulasi menyebut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan memanggil pilihan raya umum ke-13 untuk mendapatkan mandat segar pada separuh pertama tahun depan dan sesi Dewan Rakyat semasa adalah yang terakhir.
“Kesemua (langkah persiapan) sedang digerakkan ke arah pilihan raya umum akan datang,” kata satu sumber kepada The Malaysian Insider apabila ditanya mengenai signifikan mesyuarat Dewan Tertinggi BN kali ini.
BN juga dijadual mengadakan konvensyennya tahun ini.
Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu sebelum ini telah mengumumkan akan melepaskan jawatannya awal Januari manakala pucuk kepimpinan tertinggi Umno pula akan memulakan siri pertemuan dengan ahli dan penyokong mereka di seluruh negara mulai awal tahun depan.
Umno juga akan mengumumkan perubahan barisan kepimpinan negeri khususnya di lima negeri yang diterajui oleh lima pemimpinan tertinggi parti termasuk Najib dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin. Ia dijangka akan diketahui 26 November ini.
Baru-baru ini Gerakan juga mengumumkan bahawa ia akan mengenal pasti barisan bakal calonnya awal tahun depan dan nama-nama awal akan diperkenalkan selepas sambutan Tahun Baru Cina.
Mesyuarat Sabtu ini juga diadakan di sebalik tumpuan bahawa pilihan raya umum negeri Sarawak akan dipanggil bila-bila masa dari sekarang.
Muhyiddin sebelum ini beberapa kali membayangkan termasuk ketika berucap pada Perhimpunan Agung Umno 2010 bulan lalu bahawa kemungkinan pilihan raya umum tergempar akan diadakan dalam waktu terdekat ini.
Bagaimanapun BN masih berusaha untuk menyelesaikan beberapa isu utama, antaranya kes projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ), persepsi berkaitan kes liwat kedua Datuk Seri Anwar Ibrahim dan punca kematian misteri Teoh Beng Hock ketika disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, yang inkuirinya masih berjalan, sebelum memanggil pilihan raya umum tergempar.
The Malaysian Insider difahamkan pemimpin-pemimpin BN telah bersetuju agar isu-isu ini ditangani bersama keperluan persekitaran ekonomi meyakinkan dan kondusif diwujudkan sebelum dengan penuh yakin BN boleh membubarkan Parlimen dan memanggil pilihan raya umum ke-13.
Mandat semasa hanya akan berakhir Mei 2013.
Sebelum ini, The Malaysian Insider ada melaporkan bahawa pemimpin-pemimpin bawahan mahu Najib melewatkan sebarang kemungkinan memanggil pilihan raya umum tergempar.
Mereka yang menentang idea pilihan raya umum awal berpendapat bahawa Najib tidak harus menganggap populariti peribadinya yang tinggi bermakna sudah mula diterima rakyat selepas prestasi BN yang tidak memuaskan pada 8 Mac 2008.
Menurut kajian Merdeka Center Mei lalu, populariti Najib, yang mengambil alih jawatan perdana menteri April 2009, telah meningkat sehingga 72 peratus.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List