Third force, harapan baharu liberal Malaysia

on Nov 18, 2010




Selepas lebih dua tahun Pilihan Raya Umum ke-12, gabungan Pakatan Rakyat semakin banyak dihadapkan dengan realiti politik aliansi yang rumit dan sukar.

Parti-parti anggota PR sendiri secara individu menghadapi masalah masing-masing dalam menguruskan kemenangan dan berdepan permainan politik dalaman.

Kini, satu gabungan baharu kumpulan liberal di Malaysia berazam untuk muncul sebagai kuasa ketiga dalam pilihan raya umum, berpotensi berdepan dengan kedua-dua BN dan PR dalam pilihan raya.

Perkembangan ini menunjukkan kebolehlaksanaan yang terhad apa yang digelar "sistem dua parti," yang menghadkan agenda-agenda dan menggalakkan pemikiran secara kelompok.

Sistem dua parti seperti yang dibayangkan itu mempunyai beberapa masalah yang terkait dengan perkara paling asas dalam politik, yakni ideologi, seperti dijelaskan antaranya, dalam satu artikel diterbitkan di Harakahdaily lebih setahun lalu.

Gabungan liberal dalam kuasa ketiga ini menunjukkan realiti dalam politik, iaitu sistem dua gabungan sangat terhad ruang bergeraknya, kerana kepelbagaian kepentingan amat sukar untuk diterjemahkan melalui gabungan dua parti sahaja.

Kemunculan kuasa ketiga berpotensi memperkuatkan lagi gerakan liberal di Malaysia - sama ada melibatkan Datuk Zaid Ibrahim atau tidak - yang kini bersedia memasuki gelanggang politik pilihan raya.

Sekiranya gabungan ini cukup kuat, ia bakal mempunyai kuasa tawar-menawar yang cukup untuk menjadi satu penentu dalam penubuhan kerajaan pusat, satu kekuatan yang diharapkan oleh kumpulan ini.

SiasahDaily 

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List