Mampukah BN Sabah atasi rasa tidak puas hati pengundi

on Oct 7, 2012






Kerajaan Sabah perlu tahu mengapa pengundi yang ditinjau pada bulan lepas tidak berpuas hati dengannya, terutamanya tentang ekonomi, dan bekerja untuk memperbaiki perkhidmatan mereka, kata pemimpin Barisan Nasional (BN).
Tinjauan Merdeka Center yang dikeluarkan pada Jumaat lalu menunjukkan bahawa 57 peratus tidak berpuas hati dengan prestasi ekonomi di Sabah dan hanya 56 peratus pengundi Sabah berpuas hati dengan kerajaan negeri, enam peratus penurunan daripada 62 peratus pada bulan November 2009.

Kawasan timur negara telah digambarkan sebagai “simpanan tetap” BN.
“Saya fikir satu cara untuk menyelesaikan semua masalah adalah BN Sabah perlu bekerja dengan bijak dan mempertimbangkan apa (adalah) masalah rakyat, apa yang orang perlu,” kata pemimpin veteran Umno Datuk Bung Moktar Radin, sambil menambah bahawa kerajaan BN “harus melakukan lebih” untuk membangunkan negeri.

Tetapi Bung Mokhtar berkata kerajaan negeri tidak boleh menunaikan segala-galanya, menunjukkan bahawa ia adalah sama bagi negeri-negeri lain termasuk Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama telah dikritik olehrakyatnya sendiri.
“Apa yang boleh saya lihat kerajaan negeri bekerja kuat, sudah tentu mereka tidak boleh menunaikan segalanya,” kata ahli parlimen Kinabatangan itu kepada The Malaysian Insider.
“Rakyat, mereka tahu bagaimana untuk melihat anda, mereka tahu bagaimana untuk menilai anda. Kita tidak boleh menyembunyikan apa-apa,” katanya, ketika mengulas mengenai penilaian Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

Kaji selidik itu menunjukkan penilaian Najib kekal stabil pada 75 peratus, tetapi Musa jatuh daripada 60 peratus pada November 2009 kepada 45 peratus pada bulan September, menunjukkan BN akan berhadapan dengan beberapa halangan di kubu kuat mereka menjelang pilihan raya tidak lama lagi.
Merdeka Center berkata penurunan dalam populariti Musa paling tinggi dikalangan pengundi Bumiputera Islam yang menjadi tulang belakang sokongan Umno negeri itu, dengan penurunan daripada 72 peratus pada November 2009 kepada 51 peratus pada bulan lepas.
Musa juga adalah ketua Umno Sabah dan BN.
Apabila ditanya sama ada perlu perubahan kepada ketua menteri, Bung Mokhtar berkata: “Tiada komen terpulang kepada prerogatif PM.”

Apabila ditanya mengenai keputusan kaji selidik itu, Datuk VK Liew dari Parti Liberal Demokratik (LDP) berkata: “Itulah sebabnya saya ingin tahu mengapa mereka tidak berpuas hati, apakah kerana tidak mampu untuk melaksanakan ..., kerana ekonomi atau rasuah?”
Beliau menambah bahawa tuduhan rasuah tidak harus dibuat tanpa mengemukakan sebarang bukti,dengan mengatakan bahawa kadang-kadang orang membuat tuduhan itu kerana “cemburu”.

Liew menunjukkan jumlah yang besar dalam tabung Sabah sebagai bukti bahawa kerajaan melakukan dengan baik apabila mengulas mengenai rakyat Sabah yang tidak puas hati dengan prestasi ekonomi negeri.
“Ia adalah jenaka kerana peti simpanan kerajaan negeri mempunyai wang sebanyak RM4 bilion,” sambil menambah bahawa adalah tidak adil untuk membuat satu kenyataan yang, mengatakan bahawa Sabah mempunyai lebih dalam tabung berbanding dengan Pulau Pinang dan Selangor.

Beliau berkata kerajaan negeri masih boleh memperbaiki perkhidmatan mereka dan menukar pendapat pengundi sebelum pilihan raya umum (PRU) ke-13.
“Memandangkan kami mempunyai kira-kira enam bulan sebelum mandat kerajaan negeri tamat, persepsi awam boleh berubah secara beransur-ansur berdasarkan prestasi kerajaan.”
Tetapi timbalan ketua Umno Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak berkata Pungutan suara dan kaji selidik mempunyai kelebihan pada tahap tertentu tetapi sekiranya tidak dijalankan dengan betul maka ia boleh menjadi cacat dan tidak menghormati pihak-pihak tertentu.

Tanpa berkata kajian terkini Merdeka Centre adalah salah, Salleh berkata bahawa jika sesuatu kaji selidik telah didorong oleh agenda, maka tidak banyak dapat dilakukan untuk menghalang mereka yang di belakangnya daripada memanipulasikan keputusan untuk menyesuaikan rancangan mereka.
“Malah kata-kata soalan (dalam kaji selidik) boleh mencetuskan respons tertentu dan membangkitkan seseorang daripada menyatakan perkara yang dia sendiri tidak berniat untuk menyatakan terlebih dahulu,” katanya dalam satu kenyataan yang disiarkan oleh agensi berita Bernama.

Tambah Salleh beliau sendiri tidak fikir populariti Musa telah merosot mahu pun keputusan bagaimana membangunkan negeri itu mempunyai implikasi negatif terhadap rakyat negeri itu.
Sabah dan Sarawak adalah penting bagi kedua-dua BN dan Pakatan Rakyat (PR) untuk mengambil Putrajaya pada PRU akan datang.

Dalam Pilihan Raya 2008, BN kehilangan undi popular di Semenanjung Malaysia dan penganalisis berkata sebahagian besar sentimen kekal sama pada bulan-bulan yang menjelang pilihan raya akan datang.
Dalam bahagian pertama kajian dikeluarkan minggu lepas, Merdeka Center mendapati bahawa hanya 54 peratus pengundi yang ditinjau pada September tahun lepas merasakan negeri ini sedang berada di landasan yang betul berbanding dengan 66 peratus pada November 2009.
Lima sebab utama penurunan sokongan termasuk isu pendatang tanpa izin, rasa tidak puas hati dengan kepimpinan politik, kos hidup yang tinggi, dan “persepsi” bahawa Sabah masih “ketinggalan” dalam pembangunan ekonomi dan infrastruktur. 

The Malaysian Insider




Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List