WANITA PERTAMA....???

on Oct 13, 2010

Rosmah Memang Benar Derhaka Pada Raja...Ada Ke Permaisuri Jadi Penyambut Tetamu Minum Tea Je....???

kah..kah..Rosmah anjur sidang wanita Afrika. Pastu ada hati nak kata dia First Ladies..kah roswah memang kurang ajar. Ini berita yang baru saya dapat...
Dilaporkan bahawa Si Roswah perasan telah bawa 15 First Ladies jumpa Permaisuri Agong yang juga First Lady of Malaysia yang sebenar. Tapi malangnya hanya sekadar minum tea, pastu balik. Permaisuri Agong ibarat tempat persinggahan pencacai Rosmah ini. Lagsung tiada hormat. Sepatutnya Permaisuri Agong bagi ucapan pembukaan, bukannya yang kaki perasan itu..
Ini semua kerja menipu Raja-raja Melayu. Jumpa Permaisuri Agung sekejap je. Tu pun ajak minum tea. Memang kurang ajar. Bahkan kalau tak percaya lagi. Tengok iklan bawah ini. Sanggup si ketot ni guna title first lafy of Malaysia




JPM Gagal Nasihati Rosmah Isu Wanita Pertama

Oleh Suara Keadilan
SHAH ALAM 12 Okt - Tindakan Bahagian Protokol Jabatan Perdana Menteri yang membenarkan Datin Seri Rosmah Mansor menganjurkan Sidang Kemuncak Wanita Pertama bermula hari ini amat dikesali walaupun sudah terbukti dari segi Perlembagaan beliau bukan Wanita Pertama Malaysia dan tidak berhak menggunakan gelaran itu.

Malah menurut pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Prof Dr Abdul Aziz Bari Perkara 32 (2) Perlembagaan Persekutuan dalam Bab 1 berkaitan jelas menyatakan hak gelaran Wanita Pertama Malaysia adalah kepunyaan Raja Permaisuri Agong, Tunaku Nur Zahirah.
Perkara 32 (2) berbunyi, "Ketua Utama Negara bagi Persekutuan, dan Isteri Yang di-Pertuan Agong (digelar Raja Permaisuri Agong) hendaklah diberi keutamaan daripada segala orang lain di dalam Persekutuan selepas Yang di-Pertuan Agong".

"Nampaknya isu penting ini tidak dipedulikan walaupun telah mendapat pandangan banyak pihak termasuk pakar Perlembagaan, pengamal undang-undang dan sebagainya.
"Bahagian Protokol adalah di bawah Jabatan Perdana Menteri, tidakkah Bahagian Protokol menasihatkan Rosmah mengenai penggunaan gelaran 'First Lady'. Sepatutnya bahagian ini menjalankan tanggungjawabnya dan memberi garis panduan kepada isteri Perdana Menteri mengenai isu ini.

"Perlembagaan amat jelas siapa sepatutnya menggunakan gelaran Wanita Pertama iaitu dalam perkara ini Raja Permaisuri Agong," tegas Dr Abdul Aziz yang juga pakar Perlembagaan.
Sidang kemuncak tiga hari itu berakhir 13 Oktober dan mengumpulkan 37 delegasi termasuk 16 Wanita Pertama.

Rosmah akan mempengerusikan sidang kemuncak bertemakan ‘Anak Hari Ini, Pemimpin Hari Esok’ yang bertujuan memperkasakan kanak-kanak yang bakal menjadi pemimpin negara pada masa depan.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List