Sukan Asia: Chong Wei mandi peluh sebelum mara ke suku akhir

on Nov 19, 2010



Lee Chong Wei dipaksa bekerja keras sebelum menempah tempat ke suku akhir Sukan Asia ke-16.

Pemain nombor satu dunia dan pemenang pingat gangsa di Doha itu diberi tentangan sengit dari peserta Hong Kong, Chan Yan Kit sebelum menang 17-21, 21-9, 21-6 di Pusat Gimnasium Tianhe.

Pada permulaan pertarungan segalanya tampak mudah buat Chong Wei dan sering berada di depan lawannya dengan tiga mata. Tetapi permainan Yan Kit mula menjadi untuk menang set pertama.

Namun Chong Wei berjaya mengikis perasaan gugup untuk mengungguli set kedua dengan menghantar bulu tangkis ke penjuru dan tepi gelanggang untuk membuatkan Yan Kit kelam-kabut.

Beberapa kesilapan Yan Kit pada set penentuan menyebabkan dia ketinggalan 1-8. Hong Kong cuba bangkit tetapi pukulan Chong Wei berjaya memperdayakan lawannya untuk menamatkan sisa juang pemain nombor 37 dunia itu.

Chong Wei bakal bertemu Boonsak Ponsana dari Thailand pada peringkat suku akhir. Pemain Thai itu mengetuai pasukannya untuk menyingkir Malaysia dengan mengalahkan Chong Wei minggu lalu.

Kemenangan itu sudah pasti akan menyuntik keyakinan buat Boonsak ketika berdepan pemain nombor satu itu. Sudah pasti Chong Wei memerlukan persembahan terbaiknya untuk memburu pingat idaman kali ini

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List