Hujan Lebat Punca Air Sungai Selangor Keruh

on Dec 7, 2011



Tahap kekeruhan air yang tinggi di Sungai Selangor adalah berpunca daripada hujan lebat yang melanda kawasan tersebut sepanjang minggu ini.

Pengarah Jabatan Saliran dan Perparitan Negeri Selangor, Mohd Abdul Nassir Bidin berkata, fenomena itu adalah normal dan tahap kebersihan air di sungai itu akan kembali seperti sedia kala sebaik saja cuaca bertambah baik.

'Tiada sebarang tanda bahawa kekeruhan itu berpunca daripada pembalakan haram dan pembuangan sisa industri dari kilang ke sungai.
'Kekeruhan itu adalah normal apabila hujan turun dengan lebatnya di kawasan tropika seperti Malaysia.

'Air hujan akan mengalir ke sungai dan bebanan sisa mendapan begitu tinggi," katanya kepada The Star.

Menurut beliau, ladang kelapa sawit dan kebun sayur-sayuran yang terdapat di persisiran Sungai Selangor turut menyebabkan kekeruhan air yang melampau.

Namun, katanya, keadaan itu tidak membimbangkan kerana ia adalah fenomena biasa.
Pada Isnin, Syabas memberi amaran bahawa terdapat kira-kira tiga juta penduduk di Lembah Klang akan terputus bekalan air ekoran kekeruhan air dari loji air Sungai Selangor di Ijok.

Kekeruhan air itu menyebabkan kadar pengeluaran air terjejas sebanyak 60 peratus di empat loji, kata Syabas.

Hasilnya, kekeruhan luar biasa iaitu pada tahap 6,000 NTU (Nephelometric Turbidity Unit) di sebelah pagi direkodkan berbanding 300 NTU pada hari biasa.
Sementara itu, kekeruhan air di Kuala Badong di Sungai Selangor direkodkan pada paras 399 NTU sehingga pukul 5 petang semalam.

Timbalan Pengarah DID, Norhisham Mohd Ghazali berkata, angka tersebut menunjukkan peningkatan ketara tetapi tidak boleh dianggap membimbangkan kecuali angka dimaksudkan diperolehi dari semasa ke semasa.

Pertubuhan Kesihatan Dunia mencadangkan kekeruhan air minuman tidak boleh melebihi 5 NTU dan seelok-eloknya berada di bawah paras 1 NTU.


Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List