Sokongan penduduk pedalaman Sarawak meningkat – Anwar

on Apr 3, 2011








KUCHING: Sambutan penduduk di kawasan pedalaman Sarawak terhadap Pakatan Rakyat semakin menggalakkan sekalipun polis terus-terusan cuba menyekat rakyat dari menghadiri ceramah.
Dalam kunjungan dan kempen yang masuk hari kelima, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapati acara yang diatur bagi menyuntik semangat pasti menyakinkan rakyat Sarawak supaya berani membuat perubahan.
“Saya mula menjelajah termasuk ke kawasan pedalaman yang merangkumi penduduk Iban, Bidayuh dan juga Melayu.
“Sambutan penduduk antaranya di Riit Mawang, Tabuan Melayu dan Kampung Tarat Rayang ternyata hangat dan mengalakkan,” kata Ketua Umum KEADILAN itu dalam blognya, hari ini.



Anwar mengingatkan rakyat Sarawak yang mereka hidup kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, sedangkan elit pemerintah memunggah kekayaan dengan merampas tanah adat, mengagih khazanah balak dan membahagi kontrak sesama mereka.



“Rakyat kini dapat menghidu betapa Barisan Nasional (BN) mula terdesak. Pemerintah terpaksa menggunakan pihak berkuasa menghalang saya dan pimpinan Pakatan Rakyat lainnya dari terus berceramah menyampaikan maklumat yang tepat.
“Misalnya, di bilik gerakan Kampung Sinjan, DUN Semariang dan Kampung Petingan, DUN Satok, polis mengganggu saya dari berceramah. Alhamdulilah, ia tidak menghalang rakyat Sarawak untuk terus mendengar agenda Perubahan yang ingin kami sampaikan,” katanya.







Liputan Pilihanraya DUN Sarawak: Catatan Ringkas Anwar Ibrahim

Catatan Sepanjang Di Sarawak


Kini sudah hari ke lima saya di Sarawak. Tiba pada petang hari Selasa, 29hb Mac yang lalu, acara diatur khusus bagi menyuntik semangat kepada para pendokong dan pastinya demi meyakinkan rakyat Sarawak untuk berani melakukan perubahan.

Tiga hari ini, saya mula menjelajah termasuk ke kawasan pedalaman yang merangkumi penduduk Iban, Bidayuh dan juga Melayu.

Sambutan penduduk antaranya di Riit Mawang, Tabuan Melayu dan Kampung Tarat Rayang ternyata hangat dan mengalakkan.

Saya tegaskan kepada mereka, manakala mereka hidup kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, elit pemerintah terus memunggah kekayaan negeri dengan merampas tanah adat, mengagihkan khazanah balak, dan membahagikan kontrak di kalangan mereka.

Rakyat Sarawak kini dapat menghidu betapa Barisan Nasional mula terdesak.

Pemrintah terpaksa menggunakan pihak berkuasa menghalang saya dan pimpinan Pakatan Rakyat lainnya dari terus berceremah menyampaikan maklumat yang tepat.

Misalnya di bilik gerakan Kampung Sinjan, DUN Semariang dan Kampung Petingan, DUN Satok, pihak polis mengganggu saya dari terus berceramah.

Alhamdulilah ianya tidak menghalang rakyat Sarawak untuk terus mendengar agenda Perubahan yang ingin kami sampaikan.

ANWAR IBRAHIM




0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List