Gunung berapi bawah laut....???

on Nov 2, 2010

gunung berapi dalam laut

JAKARTA - Gunung berapi berbentuk kon, penemuan yang dinilai cukup luar biasa dengan panjang 800 meter dan tinggi 200 meter ditemui 2 kilometer di bawah paras laut dan 100 batu laut lepas pantai di kawasan terlindung Teluk Besar Australia - satu lagi ciptaan Tuhan yang menakjubkan.
Para saintis Southern Surveyor datang ke gunung berapi api yang kini diberi nama 'Anna Pimple' ketika melakukan pemetaan dasar laut di Zon Perlindungan Benthic.
Gunung berapi tersebut diberi nama berdasarkan mahasiswa yang sama di atas kapal itu dan dikatakan penemuan yang sangat berharga oleh sekalian para penyelidik.
Ketua saintis Institut Penyelidikan dan Pembangunan Australia Selatan David Currie mengatakan penemuan itu hal yang menarik kerana kawasan tersebut dikatakan mempunyai dasar laut yang datar.
Menurut beliau, "Untuk mencari sesuatu seperti sebuah gunung berapi yang menyembul keluar dari lautan sedimen perisian adalah luar biasa."
"Dan fakta ia cukup dalam dan mungkin tidak pernah diambil ikannya atau disentuh manusia sejak wujudnya (48 juta tahun yang lalu) cukup menakjubkan.”
Gunung berapi ini mungkin rumah bagi beberapa makhluk yang unik, di mana daerah sekitarnya sudah menunjukkan sampel haiwan yang aneh, seperti ‘bintang rapuh’, makhluk seperti bintang laut.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List