Poster lelaki terbakar diarak ke rumah Anwar

on Nov 10, 2010

NONE
Sekumpulan penyokong Hindraf menyerbu rumah Datuk Seri Anwar Ibrahim di ibu negara sambil membawa poster seorang lelaki yang membakar diri kerana tidak puas hati dengan perobohan stor sebuah kuil di Puchong.

Dipimpin penyelaras pertubuhan itu W Sambulingam, kumpulan 20 orang itu berhimpun di depan pagar rumah bangglo Anwar sambil membakar lilin sebagai simbol memperingati 'pengorbanan' lelaki India tersebut.

Mula berkumpul seawal jam 8.30 malam, mereka mempamerkan kain rentang dan gambar mangsa itu sambil melaungkan slogan "Mana janji pkr?" "Mana janji Anwar?" dan "Pakatan janji kosong".

Kumpulan itu dilihat cuba mengaitkan masalah berkaitan isu kuil dengan janji-janji pilihan raya Pakatan Rakyat - antaranya berhubung pemberian hak tanah untuk rumah ibadat kepada penganut Hindu - yang didakwa tidak ditunaikan.

Berucap dalam perhimpunan ringkas kira-kira setengah jam itu, Sambulingam yang pemimpin Parti Hak Asasi Manusia Malaysia (HRP) mendesak Anwar, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan Presiden PAS Abdul Hadi Awang menjamin hak kaum itu di negeri-negeri Pakatan.

NONEMenurut Sambulingam, mereka mengadakan perhimpunan di rumah ketua pembangkang itu kerana suara mereka melalui demonstrasi di depan pejabat PKR di Petaling jaya Mac lalu didakwa tidak diendahkan.

Bukan sahaja hak tanah untuk rumah ibadat, tuntutan lain mereka meliputi hak untuk tanah kubur Hindu, sekolah jenis kebangsaan (Tamil) dan setinggan India.

Sebelum itu, bibit-bibit ketegangan timbul apabila tiada wakil Anwar keluar untuk menerima memorandum daripada Hindraf.

Kecewa dengan perkara itu, kumpulan itu hanya menyelitkannya di pagar rumah Anwar.

Bagaimanapun, perang mulut tercetus sebentar apabila seorang yang tidak dikenali mencapai memorandum itu dan meronyokkannya.

Bagaimanapun, kira-kira 20 anggota polis daripada ibu pejabat daerah (IPD) Sentul dapat mengawal keadaan itu. Tiada tangkapan dan kekerasan berlaku.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List